Hej ! Jag och min sambo bor i en bostadsrätt sedan 1 år tillbaka men har nu blivit lite intresserade av ett eventuellt hus bygge!.
Jag och min käre sambo ska åka o kolla på en tomt i morgon och vill därför ha lite erfarenheter när det gäller hur det är med att få lån och om vi ens är redo rent ekonomiskt av ett bygge.
Vi har tillsammans sparat i hop cirka 800.000 kr och vi har räknat att totalt kommer bygget gå på totalt 3.2milj. jag är elektriker och har en månandslön på 31500kr min sambo jobbar inom äldrevården och har en inkomst på 19000kr i månaden. vi har ännu inga barn eller lån förutom på våran bostadsrätt som vi har 350.000 kronor i dessa räknande jag med när jag sa att vi har 800.000 sparat tillsammans med förutsättning att vi säljer lägenheten för samma pengar som vi köpte den för.
Så min fråga till er andra som byggt hus eller ska bygga är vad ni har för ekonomi?
vad tycker ni är vi redo ? eller bör vi vänta ett tag till och kanske spara undan mer pengar?.
Jag är 25 år och min sambo är 22 år.

dela med er ! är tacksam för alla tips och berättelse hur det gick till för er när ni skulle köpa hus/bygga nytt.

Jätte tacksam för svar:):) .

Mvh
 
Med 800.000:- tror jag inte det är några problem. Glöm inte att planera för att ni skaffar barn senare bara när ni väljer hus.
 
Byggde hus med 0kr i egen insats. Gjorde lite arbete själv istället. Allting handlar om trolleri med siffror :) I vissa delar av Sveriges avlånga land får man ju bra betalt för att bygga hus. Dvs marknadsvärdet är högre än byggkostnaden.

Så jag tror absolut att ni kommer klara er alldeles ypperligt med 800,000. Banken vill ha 15% i egen insats. Era löner är helt ok så det borde absolut inte vara några problem med 3,2m. Vårat Älvsbyhus gick på ca 2,2 utan garage och oinredd övervåning.
 
tack för tipset huggan!. det är smart o tänka på det absolut! tack för tipset.