Hur står det egentligen till nuförtiden med infällda vattenrör, läste förut i någon tråd här att försäkringsbolagen inte tillät invändiga rör för att deras försäkring skulle gälla, har planer på att utföra badrumsrenovering till största delen själv på mitt gamla badrum byggt 93 men
att ändra rören till invändiga tror jag inte att jag klarar av, det kanske man inte heller får göra som amatör.

Så här ser dom utvändiga rören ut nu, ser inte så snyggt ut enligt min mening, dom har också lite rost och ingrodd smuts på sig, men det kanske blir snyggare om man köper nya i rostfritt stål,
kan man få tag på rör som har exakt samma storlek som finns nu eller måste man skarva och hålla på? CAM00655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Kalle
 
  • Gilla
Armingn och 1 till
  • Laddar…
Verkar som du bor i en bostadsrätt eftersom du har vvc ut från vägg. Om det är så fråga din förening vad som gäller vid badrumstrenovering och om de tillåter att man gör rörbiten själv.

Mvh
 
  • Gilla
Challe777
  • Laddar…
ok, får se om man vågar sig på, måste dom invändiga rören också vara i stål, har sett videos där man använt plast.
 
Challe777 skrev:
ok, får se om man vågar sig på, måste dom invändiga rören också vara i stål, har sett videos där man använt plast.
Nej, de behöver inte vara i stål. Som sagt, kolla med din BRF om de har några allmänna rekommendationer vid badrumsrenoveringar. Annars räcker det att du följer Säker Vatten.
 
Rör är inga problem att bygga in. Det är vanligt med så kallade rör-i-rör (ett mediarör inuti ett skyddsrör). Däremot så är det helt förbjudet med skarvar inne i väggen, oavsett typ av skarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.