Håller på och sanerar huset från gammal el och drar nya vp rör + allt annat...

Dock så har jag en trappbrytare på nedervåningen som sitter perfekt och röret upp på övervåningen är också perfekt (går ej att byta utan att riva taket på huset).

Det är stålrör och doslocket nere är av typen metall med filt på insidan typ..

Det som ska gå i detta rör är alltså 3 fk kablar för att få trappfunktion (matning sitter uppe), får man använda befintligt rör + dosa? HAr testat med dragtråden och det är inga problem att dra i kabeln..
 
  • Gilla
Biggi89
  • Laddar…
Stålrör måste egentligen vara jordade, men de gamla installationerna brukar inte vara det. Eftersom de en gång var godkända får de användas i gamla installationer, men de gamla installationerna får då egentligen inte kompletteras med fler ledare förutom införande av jordledare.
 
Blir ju egentligen inga fler ledare då jag endast byter ut de 3 ledarna som satt där sen förut... är ju 1 st Fas + 2 tändtrådar.

Om jag Jordar rören då?
 
Jag har för mig att det står i blå boken att jordade stålrör är ok, så om det är bra kontakt så att inte jordningen bara fungerar fram till någon skarv borde det vara ok.
Annars blir det väl någon form av gråzon. Det finns inget krav att byta ut installationer i gamla hus och det är naturligvis bättre med nya fräscha trådar i rören.
 
Finns det något snyggt sätt att jorda rören på? Eller löder man bara fast en kabel?
 
Klart intresant detta. Hur gör nu då en elektriker när han kommer till et 50 tals hus som mitt och det ska bytas all dragning? Blir det då utanpå liggande eller dras det och jordas rör?? Alltså inte regler utan hur görs det rent praktiskt?
 
MagnusS skrev:
Rent praktiskt har jag sett att det dras nya trådar i de gamla rören och de gamla rören jordas nog inte, men det är jag bara 95% säker på.
Exakt så gjorde "min" elektriker.
 
Min elektriker drog också bara nya kablar.
 
Elektrikern som drog nya kablar i ett pansarrör i föräldrarnas hus drog en EKK, då vart det dubbelisolerat lixom. Fast det var bara två ledare i den, skulle inte vilja försöka få in en 5x1.5 EKK...
 
Kan man få i en EKK är det helt enligt alla föreskrifter.

FK har bara grundläggande isolering och får alltså inte förläggas i utrymmen som är ledande, om dessa inte är jordade.
 
Saknar behörighet men jag skulle kunna tänka mig en slangklamma på röret för att klämma fast en jorledare mot röret. Iom att du renoverar utgår jag från att jordfelsbrytare installeras. Sen skulle jag vilja ha en eklk i röret om det går. Då får man ju ett jordat skal mellan ledarna och plåtröret
 
T
Dubbla bud här.

Har varit med om många elrenoveringar i bostadsrättshus där ny fk + jord dras i gamla "pansarrör" när man byter ut all el såsom kontakter, grupptavla, kopplar på jordfelsbrytare för badrum och drar fram jord för takarmatur samt alla eluttag.

Detta görs av certifierade elektriker, så om nu fk inte får dras, är i princip de flesta totalrenoveringarna med el då inte korrekt utförda, vilket då skulle innebära att elföretagen skulle tvingas åka ut och dra om elen igen, vilket jag inte tror på

Pansarrören i gamla flerfamiljshus är ingjutna och är oftast ledande mot jord utom vid dosanslutningen där pappen i dosan då isolerar mellan rören. I villor är rören uteslutande dragna i träbjälklag och har då inge förbindelse mot jord.



 
Eftersom det är tillåtet att använda gamla elinstallationer verkar det fullt rimligt att man får vidta åtgärder som höjer säkerheten, t.ex. dra ny FK, införa jordledare och jordfelsbrytare och byta uttag.
Vill man uppfylla dagens krav på nya installationer måste man nog se till att rören får en ordentlig jordning och inte bara har jordkontakt för att de t.ex. är ingjutna, byta rör eller dra i EKK.
 
Värt att tänka på är kanske att det är en del vassa kanter på vissa ställen och en avskavd isolering på FK kan ge både svårfunna fel samt utgöra brandrisk/dödsfälla.

Megger/isolationsprovare lär vara ett måste om man drar så som tråden här handlar om men hur många privatare har det i verktygslådan?

Att en anläggning är godkänd sen tidigare betyder inte att den är säker för fem öre... Jag ryser varenda gång jag går i en källare hos en bekant med porslinsisolatorer som jag får huka mig under och med gamla vävomspunna kablar som sträcker sig mellan dem *brr* Men godkänd är den... anno 1920 ungefär.

Personligen så blir jag riktigt rädd då det är fukt och gammal elmtrl i kombination, gamla metallhandskar t ex som sitter i gamla stall är noll kul... lika lite som att se en svart härva i ett badrum's kopplingsdosa. Idag duschar man lite varmare än för 50 år sedan och de däringa dosorna är inte så speciellt tätade *rys*

/Kent som hoppas att inte någon tog illa upp av ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.