Jag tänkte att istället för att bara skicka ut frånluften från FTX-aggregatet ut genom taket till ingen nytta så kan jag blåsa den in i garaget istället och då få lite "gratis" luftvärme på det sättet.

(Från garaget ventileras då samma mängd luft ut genom de frånluftsventiler som finns i garageväggarna).

Istället för att ventilera garaget med kall uteluft vintertid.

På sommaren kan jag ventilera genom taket som vanligt genom att vrida ett spjäll på spiroröret.

Garaget är vidbyggt med tvättstugan där FTX-anläggningen sitter och rören behöver bara stickas genom väggen.

Är det lagligt att göra på detta sätt eller ej?
Kommer FTX-ventilationen i övriga huset att påverkas på något negativt sätt?
 
Nja !

Ett FTX aggregat har inte varm avluft vintertid om värmeväxlaren fungerar och har bra verkningsgrad så det blir inte märbart varmare av det bara fuktigare.

/Patrik
 
OK, då skippar jag den "smarta" idén som jag trodde på ett ögonblick. :D

Inget annat smart man kan göra vid installationen?
 
Vad som är "smart" är ju en definitionsfråga. Allt beror ju på vad du har för förutsättningar och vad det får kosta.
Rejält med ljuddämpare och rejäla kanaler är väl det enklaste, sedan kommer sådant som kylbattterier, extra filterboxar, elektrostatfilter osv. .
 
Kan man göra på detta sätt vid ren mekanisk frånluft då ? utan återvinning!
Om jag leder frånluften i huset in i garaget ? Detta kanske också är en dum idé ?
Då får jag ju ändå lite återvinning på ett system utan återvinning sattsäga, hehe
::)
/V
 
Visst får du återvinning men på köpet dålig lukt, fukt och matos...
 
Näää, matoset går ju ut via köksfläkten... inte genom övriga ventilationssystemet.
Fukt och lukt vet jag dock ingenting om... lukt känns inte som nåt större problem. Fukt låter dock värre, man vill ju inte ha fukt i garaget. :-?

/V
 
Kör du ut den fuktiga inneluften i ett kallt utrymme så lär det bli kondens och troligen rena fuktskador. Eller rost på bilen.

Ett exempel, i vårt förra hus hade vi ett oisolerta inglasta uterum med utgång från vardagsrummet. Om man öppnade dörren från vardagsrummet under vintern, så tog det ca 5s så hade man ett ogenomskinligt lager rimfrost på hela glaspartiet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.