Hej!
Har en fråga angående vad jag får eller ej.
Jag skall byta central hemma till en modern, saknar behörighet.
Rent tekniskt hoppas jag klara detta, men vad säger lagen?
Hur kan man kringgå den? kan man göra det själv och få det besiktigat?
Har för mig att man fick göra i stort sett allt själv(privat) bara det blev rätt gjort.men om man gjorde fel så kunde man bli straffad....eller har jag drömt det??
Tar gärna emot svar och åsikter från er som jobbar med detta(även andra kuniga med)
tack på förhand
 
ktm525 skrev:
Hej!
Rent tekniskt hoppas jag klara detta, men vad säger lagen?
Lagen säger NEJ, förnuftet säger också NEJ om du inte vet vad du gör. Vet du det säger det JA, men det kan hända att nån avundsjuk granne, som anlitar en elektriker för flera hundra kr/timmen pga en tumme mitt i handflatan, också säger NEJ. Med andra ord ligger JA illa till.

Så kan det vara  :)

// Lidman
 
Finns ju något som kallas "nödvändig kännedom" :p.. men sen om försäkringar gäller då vet jag inte
 
"Nödig kännedom" gäller vid byte av tex. strömbrytare och kontakter. Aldrig utökning eller jobba i central.
 
Tack för svaren..
Jag tänkte och såg på det så här:
att om jag anlitar en "större" elfirma så skickar de ju ut en "lärling" som också saknar
behörighet, men som får koppla för att han har nödig kännedom, sedan så godkänns väl hans jobb av behörig elektriker som finns på hans stora företag.
Så då borde ju jag få göra samma sak som han, förutsatt att ngn behörig elektiker eller sådan firma kan "stå bakom".
Kostnadsskillnad mellan och göra det själv ellet leja bort det helt är ca:3000kr"arbetskostnad"
Anledningen till att jag vill göra det själv är heller inte bara snålheten utan att då kan det ske när det passar bäst, håller på att renovera berörda rum.
Jag får ringa till ngn elfirma och förklara o höra vad han tycker är ok, om det går att trolla så som jag skrev..
Tack..
 
För att lärlingen ska få göra detta så måste det vara ett anställd/arbetsgivar förhållande och det kan vara svårt att få till mellan dig och den elfirman du tänkt dig. Sedan kan det vara så att det går att prata med en inte så nogaräknad firma som ställer upp på dina vilkor iaf.
 
Personligen hade jag inte ens känt mig lockad att pilla i centralen.

Känns som en elektriker gör det betydligt bättre än mig, men men det är bara min åsikt.
 
ktm525 skrev:
Tack för svaren..
Jag tänkte och såg på det så här:
att om jag anlitar en "större" elfirma så skickar de ju ut en "lärling" som också saknar
behörighet, men som får koppla för att han har nödig kännedom, sedan så godkänns väl hans jobb av behörig elektriker som finns på hans stora företag.
Så då borde ju jag få göra samma sak som han, förutsatt att ngn behörig elektiker eller sådan firma kan "stå bakom".
Kostnadsskillnad mellan och göra det själv ellet leja bort det helt är ca:3000kr"arbetskostnad"
Anledningen till att jag vill göra det själv är heller inte bara snålheten utan att då kan det ske när det passar bäst, håller på att renovera berörda rum.
Jag får ringa till ngn elfirma och förklara o höra vad han tycker är ok, om det går att trolla så som jag skrev..
Tack..
Och du har helt klart för dig att dom nya säkringarna fixar utlösningsvilkoret?
Du har ansvarsförsäkring?
Du har alla nödvändiga mätinstrument för att kontrollera ditt jobb när det är klart?

Det är nog större chans att vinna på lotto än att få någon att "stå" för ditt jobb.
Dels går det inte juridiskt att göra så (precis som snuttjulle skriver), dels ser jag ingen anledning att man "bekostar" ditt byte och låter sin försäkring gälla + gör beräkningar och mäter upp för att få inget betalt!!
 
Njae...Var inte riktigt så som jag menade, Klart att de inte gör det gratis. var inte så jag menade. Eftersom jag håller på att renovera källaren så blir det svårt(nästan omöjligt) att passa in när elkillen ska komma, han får ju inte komma när golvet är flytspacklat o ska torka osv...
Därför var ju tanken att jag kunde göra det själv, typ riva bort det gamla, fixa infällningen i väggen låta allt torka o härda för att sedan montera 16 timmar senare, det kan ju bli lite jobbigt om elkillen ska göra det, då får de ju jobba skift.
Pengarna för ett byte spelar mindre roll i sammanhanget. sedan är det ju detta med "själv är bästa dräng" man vet hur man har gjort och inte behöver fundera på om det ser ut som ett råttbo eller ej.
Jag vill gärna att du beskriver hur försäkringen påverkas? låt oss säga att huset brinner ned pga något elfel i huset(nätet) kommer min elkilles försäkringsbolag o betalar då? eller om jag gjort de, betalar inte mitt eget bolag?
Angående instrument och verktyg så räknar jag med att klara mig med följande:
Multimeter, tångampere,morakniv,avbitare 100-pack buntband,dynamo, pannlampa...
Sedan när det gäller avsäkringsbiten så får jag väl förlita mig på farbror Ohm lag..

Så var det jag hade tänkt, men va faan, jag får väl be dem jobba skift istället, låter ju lite vanskligt med försäkringar o elände-----
 
::) Va f*n ska du ha dynamon till? :-/
 
jag gissar att han ska ha dynamon när centralen är bytt för att fixa lyse, kan ju va bra att ha en cykel åxå ;D skämt åsido

fluke har en fin installationstester för 7500+ moms på ahlsell(x-trapris)
eller åtminstone en megger för någonstans runt 2000:-+moms

sverre menar att han inte vill "använda" sin elinstallationsförsäkring om ditt hus brunnit ner pga felkopplat i centralen.

jag skulle då inte ställa upp på dylikt, personligen "skalar" jag bara med stripaxtång. gillar inte avbitare eller kniv så kardelerna kan riskera att bli skadade....

men det är ju mycket möjligt att du klarar av att byta centralen och att det blir bra...

 
Jag håller på o renoverar/bygger ut badrummet.. vill inte fixa elen själv i just de utrymmet av vissa anledningar. Har dock pratat med en elektriker på en stor seriös firma här på orten, Jag skulle själv dra alla vp-rör o kablar dokumenterar hur jag gjort sen kommer han o kopplar in det. De kan ju ha hjälpt lite att han har ett antal timmar i huset utöver de. Skulle ta bort ett element så vi började leta efter rätt säkring. 3 fas element 3 säkringar logik. Men de va bara en säkring som gjorde skillnad... 1 fas bröts, resten låg direkt på skenorna!! Rent livsfarligt!! Har dock lyckats få de till dolt fel ;-) Grannarna sa de att de som bodde här för 6 år sen va glada i att göra allt själva o de gjorde de hellre än bra...
 
det är ju upp till var o en vad man vill "släppa ifrån sej" och ta ansvar för sedan. men i ditt fal så gör ju elarn kopplingarna och kontrollmäter sedan...
 
Precis, Elektrikern menade på de att bara man har lite sunt för nuft så kan man dra kablarna själv. jag tog hjälp av min svärfar när jag drog nytt pga att jag drog nytt hela vägen från centralen till bubbelbad o golvvärme. Var ju tvungen att krypa på vinden. En stod o matade kabel o en kollade så att kabeln kom fram vid skarvar o så.. De tog oss ca 5 timmar att dra alla rör o all kabel. Med en timkostnad på 400 + moms för elkillen så blev de ju en nätt besparing. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.