Om man har en uppfart med singel. Får man tvätta bilen där. Vad är det som gäller om man ska tvätta den.
Egentligen får väl nästan ingen tvätta med bilschampoo med mera om det rinner ner i en dagvattenbrunn?? ELler har jag fel? Men om det rinner ner i marken?
 
Ja..man kan juu söka i forumet också kom jag på . :D
Så nu har jag fått svar på vad jag frågade :D
 
och vad var svaret?
 
Som jag tolkade det så får man väl inte spola av bilen med kemikalier rakt ner i marken eller i dagvattenbrunnar?
 
bearpower skrev:
Som jag tolkade det så får man väl inte spola av bilen med kemikalier rakt ner i marken eller i dagvattenbrunnar?
Miljöreglerna säger (i min kommun iaf) att man FÅR tvätta bilen endast om vattnet INTe går ut i dagvattennätet.

Dvs om man har grus elelr gräs osv som underlag så går det bra, men inte sten eller asfalt som gör att tvättvattnet rinner ned i en dagvattenbrunn

/K
 
Okej! DÅ får jag kolla upp möjligheten då. :)
Trevlig helg!
 
bearpower skrev:
Okej! DÅ får jag kolla upp möjligheten då. :)
Trevlig helg!
Man kan ju iof notera också att man kan inte använda vilka kemikalier som helst för det - de reglerna som vi har åsyftar biltvätt med vanliga miljögodkända bilschampon, ekologisk avfettning osv

Hälla ut petroleumbaserade produkter får man inte göra

/K
 
Inte många kommuner som har förbud mot biltvätt, men många rekommenderar det inte.
 
Okej...då ska det tvättas för glatta livet.....om man nu köper huset vill säga..:D. Försöka hålla sig till "bra"(bättre) kemikalier i alla fall.
 
Hemmakatten
Har flyttat 3 inlägg till "Småhus, garage" under tråden "Oljeavskiljare" där de bättre passar. Här diskuterar vi bara den juridiska biten.
 
Om man betänker att alla asfalterade vägar består av petroleumbaserade produkter, vad är mängden petroleum som rinner ned i dagvatttnet under ett regn, kontra de mängder som används vid biltvätt? Rekommendationen att inte tvätta bilen på gatan känns inte helt logisk...Sedan ska man naturligtvis inte stå och avfetta bilen på gatan, men att tvätta bilen med lite bilschampo känns harmlöst. Annars ska man kanske köra in bilen under tak, när regnet kommer
 
Grop skrev:
Om man betänker att alla asfalterade vägar består av petroleumbaserade produkter, vad är mängden petroleum som rinner ned i dagvatttnet under ett regn, kontra de mängder som används vid biltvätt? Rekommendationen att inte tvätta bilen på gatan känns inte helt logisk...Sedan ska man naturligtvis inte stå och avfetta bilen på gatan, men att tvätta bilen med lite bilschampo känns harmlöst. Annars ska man kanske köra in bilen under tak, när regnet kommer
Problemet är just shcampot som rinner rakt ut i bäckar och vattendrag som jag har förstått det. Och visst kan olja och vägsmuts räinna ned även vid regn, men det lösgörs ju lite mer vid en riktig tvätt ?

Givetvis så spelar inte just en biltvätt någon roll ,inte två eller tre heller, men det blir ju totalt lite mer än så i en kommun. Antar att om bara en viss procent följer reglerna så förbättrar ändå det dagvattnet rätt mycket...

Jag "syndar" ibland också, så det är inte det, men det finns ju ett skäl till bestämmelserna, det är inte bara för att jävlas :)
Jag har faktiskt funderat på att sätta in ett tvättgaller i nederänden av min uppfart och bara leda det vattnet genom lite singel ned i jorden -torde räcka som jordfiltrering om tvätt på en grusuppfart gör det ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.