Jag äger en villa med stor tomt, själva villan ligger nästan ute vid gatan jag bor på. Jag har ingen garageuppfart då garaget är byggt under huset och nedfarten är kort & brant och så pass smal att jag inte kan parkera bilen och öppna bildörren för att komma ut. På baksidan av tomten har vi en liten återvändsgata där ingen har sin adress eller infarter. Jag har satt en slaggrind i mitt staket så en bil kan passera i på min tomt och det finns möjlighet att bygga en parkering för 2 bilar. Kruxet är att man får parkera på gatan utanför min slaggrind och folket har börjat undvika att parkera precis framför, men det finns en skola i närområdet och personalen gillar att parkera på denna återvändsgatan och ibland är alla andra parkeringar upptagna så dom ställer sig framför slaggrinden. Det har pratats om att kommunen ska införa gatuparkering i min stadsdel och vi har 3 bilar men ingen egen parkering så det blir ju en kostnad. Min fråga är nu: om jag ansöker hos gatukontoret att få använda baksidan som min infart till fastigheten och därmed få fasad trottoarkan med rätten till "parkering förbjuden" blir jag då av med infarten till garaget? Läste att det endast får finnas 1 infart till varje fastighet! Vill ju inte riskera att jag parkerar min bil på baksidan för att någon sedan parkerar framför ingången och blockerar min utfart!! På gatan både framför och bakom huset får vi endast parkera 24 timmar och p-vakterna kommer några gånger om året så vill inte ha 3 bilar på gatan när jag är på semester och få böter×3. Hur ska jag annars formulera mig? Jag har nedsatt rörlighet efter en olycka och kan absolut inte parkera framför garaget, kan inte gå i sluttningen, kan jag ange det som skäl för att få anlägga 2 parkeringar på baksidan där det är plant? Typ min egen handikapparkering? 😉
 
Från Boverket:
Det finns inte någon gräns för storleken på parkeringsplatsen. Det finns inte heller någon begränsning i antal parkeringsplatser som får anordnas.
 
M Murres skrev:
Läste att det endast får finnas 1 infart till varje fastighet!
Vart har du läst det? Om det finns någon sådan regel är det i så fall i detaljplanen för området. Studera den och se om det finns några särskilda restriktioner.
 
useless useless skrev:
Vart har du läst det? Om det finns någon sådan regel är det i så fall i detaljplanen för området. Studera den och se om det finns några särskilda restriktioner.
Tänkte på denna texten från kommunens hemsida. Svensk text om ansökningsregler för in- och utfart, individuell bedömning, skadegörelse av kommunmark, rättigheter för fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ha rätt till endast en infart betyder iofs inte att du inte kan få tillstånd till två.

Fråga kommunen helt enkelt hur dom ställer sig till detta, men förbered dig med vettiga argument för din sak.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Och sätter du upp en skylt om utfart, och lagom hård formulering om "parkera ej" till "parkeringsförbud". Så tror jag att de flesta låter bli att parkera där. De som gör det ändå kommer att göra det även om du har en utfart med tillstånd.
 
H hempularen skrev:
Och sätter du upp en skylt om utfart, och lagom hård formulering om "parkera ej" till "parkeringsförbud". Så tror jag att de flesta låter bli att parkera där. De som gör det ändå kommer att göra det även om du har en utfart med tillstånd.
Jag köpte en skylt med utfart och ikonen om parkering förbjuden som jag satte upp vid grinden på mitt staket, en tid senare kom en man som kontrollerade vägskyltar på gatukontoret och ringde på min dörr och sa att jag inte fick ha en sådan skylt och att jag skulle ta bort den. Vet inte om det är förbjudet.....
 
Flytta din grind från baksidan till garagenedfarten så har du bara en infart men kan öppna vid behov.
Om du inte har en grind på baksidan utan bara en öppning och man ser att det parkeras bilar så kommer de flesta att inte parkera framför öppningen.

Protte
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är lagrummet för att kommun kan bestämma om utfart till gata under kommunalt huvudmannaskap?

PBLs reglering är ju i grunden att utfart ska regleras i detaljplan, t ex var utfart är förbjuden längs gatan eller om det ska finnas krav att ordna med stängsel. Och det är ju rätt ovanligt med sådana bestämmelser i detaljplaner för villaområden.
 
  • Gilla
Tom Waits
  • Laddar…
Jag tolkar det som att du har rätt till en infart/utfart och kan inte kräva en till, men du kan ju alltid fråga snällt om det skulle vara okej.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag tolkar det som att du har rätt till en infart/utfart och kan inte kräva en till, men du kan ju alltid fråga snällt om det skulle vara okej.
Fast det står ju "endast rätt till en...". Svårt att tolka det som att man har rätt till en eller flera.

Sen kan man ju, som Clas är inte på, diskutera om kommunen verkligen har rätt till en sån generell regel.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Kommer någon någonsin använda det befintliga garaget för att parkera bilen i? De flesta garage sv den typen används aldrig som garage så en lösning om du blir nekad en extra utfart på baksidan ör att ansöka om att flytta utfarten.
En annan lösning ör att lägga igen nedfarten till garaget och parkera där vilket är en vanlig lösning på 60/70-tals hus. Spara en dörr, gör en trapp och tänk på hur stor pannan/värmepumpen/frysboxen är så den går ut efter ändringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.