Se bifogad ritning.
I huset som byggs så kommer köket levererat och klart precis enligt ritningen, se bifogat.
Fläkten avbeställde vi ifrån husfirman eftersom att vi ville köpa en på egen hand.

Nu är vi osäkra på måtten, främst för att vi har beställt takanslutning vilket innebär att de bygger ner en låda 40cm från taket till ovankant på överskåpen.
Anledningen till att vi valt takanslutning är helt enkelt att vi inte vill ha en kant ovanför överskåpen som annars hade samlat otroliga mängder damm.

Problemet är att nu är det enbart 1182mm från bänkskivan till takanslutningen.
Nederkant av fläkten sa någon att man borde ha 650-700 mm över bänkskivan.
Väljer man att ha nederkant av fläkten 650 ovan bänkskivan så återstår enbart 532mm som ska täcka själva fläktkåpan men även röret.
Här har jag svårt att få ihop matematiken.

Om man tex tittar på denna fläkt så står det i produktbladet som finns på samma sida att miniminum mått från nederkant till överkant är 730mm medan max mått är 100mm.
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/franke-glassy-90-2
Om jag förstår saken rätt vill säga?


Min stora fråga är då egentligen, kan själva fläktröret gå igenom in i takanslutningen så att ventilationshålen på sidorna går ut inne i takanslutningen istället för ute i köket?
 
  • Fläkt köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Din bild är extremt svår att se eftersom den är så liten... Om inte jag missat nåt...

En lösning är kanske att bara bygga ner takanslutning över skåpen och inte ha nerbyggt över spisen, personligen tycker jag det är snyggt om man har en egen lite sektion för köksfläkten där kaklet gott kan gå ända upp till taket...

//Andreas
 
Andreas7506 skrev:
Hej

Din bild är extremt svår att se eftersom den är så liten... Om inte jag missat nåt...

En lösning är kanske att bara bygga ner takanslutning över skåpen och inte ha nerbyggt över spisen, personligen tycker jag det är snyggt om man har en egen lite sektion för köksfläkten där kaklet gott kan gå ända upp till taket...

//Andreas
Jo det är sant, bilden blev väldigt liten.
Detaljerna är ju måtten egentligen bara och de har jag ju ändå skrivit. Tanken med bilden är snarare att man ska få en känsla för ritningen.

Tanken som du framförde med att höja takanslutningen över fläkten är inte dum, har funderat i dom banorna också, jag ska höra om det är möjligt.


Synpunkter i övrigt?
Är det viktigt att ventilationshålen från röret som går ovanför själva fläktkåpan sitter inne i köket eller kan de likaväl mynna ut i takanslutningen så att de inte är synliga?
 
Såga hål för skorstenen från fläkten och låt den sticka upp en bit i takanslutningen alternativt såga av skorstenen. Bara att köra :) Jag förutsätter att ni har en riktig fläkt som ansluts med slang till spirorör då det är ett nybygge vi pratar om.
 
stiga skrev:
Såga hål för skorstenen från fläkten och låt den sticka upp en bit i takanslutningen alternativt såga av skorstenen. Bara att köra :)
Hej, tack för ditt svar!

När du menar skorstenen så menar du plåtröret som går ovanför själva fläktkåpan? :O
Du menar att jag ska såga hålet i takanslutningen och låta den gilda igenom?


stiga skrev:
Jag förutsätter att ni har en riktig fläkt som ansluts med slang till spirorör då det är ett nybygge vi pratar om.
Spirorör vet jag inte vad det är?
Det är ett nybygge ja, anslutningen i röret är 125 men eftersom de flest fläktarna vi kollat på har anslutning på 150 så blir det en liten omkopplare där.
 
Uppdatering.
har bifogat en bild på hur det ser ut i ett av grannhusen idag innan fläkten har kommit upp.
Avstånden mellan bänkskiva, skåp, nedbyggnaden för takanslutning osv är exakt samma som för oss.

Som synes är det tajt med plats på höjden för fläkten.


Edit: Det är alltså till höger på bilden som fläkten ska sitta. Man ser anslutningen till fläkten i nedbyggnaden från taket.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
savio skrev:
Hej, tack för ditt svar!

När du menar skorstenen så menar du plåtröret som går ovanför själva fläktkåpan? :O
Du menar att jag ska såga hålet i takanslutningen och låta den gilda igenom?



Spirorör vet jag inte vad det är?
Det är ett nybygge ja, anslutningen i röret är 125 men eftersom de flest fläktarna vi kollat på har anslutning på 150 så blir det en liten omkopplare där.
Ja det är bara att såga hål om skorstenen är för lång. Var noga när det sågas så det blir en bra passform. Annars går det att kapa skorstenen också men jag har bara fått lov att göra en kapning en gång och då var det väldigt lågt i tak.
 
stiga skrev:
Ja det är bara att såga hål om skorstenen är för lång. Var noga när det sågas så det blir en bra passform. Annars går det att kapa skorstenen också men jag har bara fått lov att göra en kapning en gång och då var det väldigt lågt i tak.
Okej, det är med andra ord inga problem om överdelen av skorstenen skulle glida in i takanslutningen?

Men det kanske är enklare att bara kapa av skorstenen på rätt mått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.