Hej!
I mitt badrum ( vi bor i brf ) så är golvet omlagt och nedersta raden kakel. Dom fixade alla badrum i föreningen men damen som bodde i min lägenhet innan mig vägrade låta dom göra mer än det nödvändiga. Vi har alltså nytt golv och nedre raden kakel. Resten av kaklet är upp till brösthöjd och från 1959, det är sprucket och ser för taskigt ut. Frågan är nu. kan jag riva kaklet, utom den nedersta raden som är hyffsat ny, och kakla upp igen därifrån? En kompis hävdar att jag inte får men han brukar inte ha koll.
Mvh!
Erik
 
Hej!

Vad man får och inte får är väl olika i olika bostadsrättsföreninger? Fråga din styrelse. De vet vad du får eller inte får. Det brukar ju vara så att man får renovera ytskikt i lägenheter om man gör det fackmannamässigt. Har själv erfarenhet av att det är pilligt att få ihop tätskikt om man river delar av kaklade väggar i gamla hus.

/pinebar
 
Jag tror som din kompis, att om du river en del så måste du riva allt, för att få tätskiktet tätt.

Jag tror åtminstonde inte att du får någon hantverkare att bara ta en del, eftersom de måste garantera sitt arbete.

/ Fredrik
 
Det lustiga är ju att dom tidigare har gjort bara golv och den nedersta raden. Om jag river alt kakel, funkar det då? eller måste jag riva upp golvklinkerna också?
 
Hur f*n kunde dom få det där
godkännt?

Du måste bort med allt kakel/klinker
för att få ihop tätskikten med vägg/golv.
Du vill väl inte ha vatten skada eller till och
med drabba grannarna.
Va på ett stambyte där man kunde se upp
3 våningar för golven va helt bort ruttna.

Mvh Putte
 
Jag vet inte hur dom fick det godkännt. Det var 12 år sedan. Tyvärr så är kaklet sprucket och med borrhål i på flera ställen. Fogarna har vittrat på vissa ställen så någonting måste göras. Jag vill dock inte börja riva upp golvet eftersom jag inte har erfarenhet av det. Så om jag förstår det rätt så är det bättre att låta det vara än att bara fixa väggarna?
 
Säkert puts bakom det gamla kaklet.
Försöker Du ta ner det lossnar putsen och
Du får ingen återvändo än att riva upp klinkern.
För att få ett godkännt resultat.

Mvh Putte
 
Det är nog det efterson kaklet sitter ca 1cm utanför väggen jämfört med ytan som ej är kaklad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.