Gammalt hus och räknat bort mig på tjockleken på det badrumsgolv som ska gjutas i källaren. Kan jag gjuta på det här sättet och med den här tjockleken? Eller måste jag ha mer betong över elrör och/eller armering?

Under armeringen ligger ett par combipex RiR samt slingor för golvvärme (som vill ha 30mm betong över sig). Därmed hamnar elrör (mestadels 16mm men ett 20mm-rör) över armeringen.

fasting70_kallarvaggar_080713_badrumsgolv.jpg


Håkan

PS! Möjligt att jag drar combipexen längre ner - i Isodränen - för att klara böjradien när den ska upp vertikalt DS!
 
Redigerat:
Rör etc funkar bra som du ritat. Ta bort lite av D för att få till minst 8cm betong.

Glöm inte att du behöver markduk mellan betong och Isodrän.
 
Jag inser att ritningen nog bidde lite missvisande. Jag tog med Isodränen och utjämning i den för att visa underlaget till betonggolvet. Det som sätter begränsningen neråt är nämligen den klack som källarväggarna/huset står på och jag törs inte ta bort allt jag skulle behöva för att få en "korrekt" gjuttjocklek och för att komma under/i höjd med angränsande rums golv.

Därför måste jag hitta sätta att få ner tjockleken på golvet utan att få det för svagt.
 
Redigerat:
Och så här blir det när man tänker till lite. Nu känner åtminstonde jag mig lite mer komfortabel med tjockleken....

Notera att detta är i ett badrum => fall => ritningen visar golvet där det är som tunnast, dvs i duschhörnan.

Direkt utanför duschörnan kommer det således bli ytterligare 1-1,5cm betong över armeringen och därefter kommer den att öka till maximalt 2-3cm i bortre ändan av rummet. Kanske kan man till och med snåla in ytterligare lite på bygghöjden!!?

Alla centimeter jag tjänar i betongtjocklek kommer att minska höjden på badrumsgolvet över angränsande rum...

fasting70_kallarvaggar_080714_badrumsgolv.jpg
 
Om bygghöjden är dödskritiskt skulle jag nog hellre ta bort 5 cm på översta lagret isolering....? Dvs köra med ett lager isodrän och sedan ett lager med 50mm s80 cellplast. Det kommer inte köra så jäkla stor skillnad sett till isoleringen.
 
Fast det är inte isoleringen som sätter begränsningen....

Nedan en _förenklad_ men förhoppningsvis förtydligande bild av problematiken. Visst, jag kommer att bila ner delar av sulan/klacken men törs inte ta allt som är nödvändigt för att jag ska få ner golvet så långt jag skulle behöva.

fasting70_kallarvaggar_080714_badrumsgolv2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.