Status
Tråden går ej att kommentera.
Totte_S
En tanke slog mig; jag har en ärlig licens på XP i datorn, friköpt hem-pc. Leverantören har kursat. Backup på OS fanns endast som hårdisklösning vid leverans, den disken har kraschat (säger vi).
Kan jag kontakta Microsoft och uppge min licens och be att få, mot mindre administrativ kostnad, köpa en CD med ett fungerande OS?
Känns osannolikt, men eftersom jag har betalat för att ha ett fungerande OS, och de menar att man inte skall kopiera deras skivor, så borde de väl kunna hjälpa mig?
Vad tror ni, eller någon som vet vad som gäller?
(Har provat andra tillgängliga varianter med mindre lyckat resultat ;))
 
Du kan ta vilken orginalskiva som helst bara det är samma operativsystem på den, det viktiga är bara att du har licenslappen kvar på datorn med serienr som du skriver in vid installationen. Jag trodde en gång i tiden och skivan och licenslappen hörde ihop med du kan kopiera en annan orginal xp-skiva och sen använda den...
 
Mycket riktigt så kan dra en kopia av en annan skiva och använda. Utan risk. Det är licensnyckeln som är det du betalat för.

Dock är det så att du inte bara kan ta "vilken som helst". Det finns olika serier med licensnummer och det måste vara en skiva från den serien som numret tillhör.

Att leverera datorn utan installationscd är ett idiotiskt påfund från vissa leverantörer.

Men vad jag förstår så går det faktiskt att beställa installationsmedia från Microsoft. Iallafall fanns möjligheten förut som en tilläggsprodukt för just de som får datorn levererad utan cd.
 
Totte_S
Jaha, jag tackar för svaren. Sannolikheten att hitta en annan från samma serie låter inte som rimligt att lyckas med. Får hoppas på slumpen. Om inte MS kan hjälpa till så får man väl använda den mörka sidan med hyggligt gott samvete.
 
Nja, inte ska man behöva korsa linjen till den mörka sidan. Serierna är stora. Med serier menar jag mera typ MS-original i några varianter, OEM eller företags bulk. Alltså inte alltför många varianter. Ville mera poängtera att samtliga xp-installationsskivor inte är identiska avseende vilka licenskoder som accepteras vid installationen.

Eftersom din dator var en hem-pc så är säkert licensen en OEM (original equipment manufacturer). Hitta en skiva tillhörande en dator av samma märke så bör du kunna använda din licens.

Möjligheten finns ju också, eftersom det var just en hem-pc, att det finns någon du känner som har återställningsmedia alternativt kan göra en återställningsskiva åt dig.
 
Om du har en OEM licens kan det bli knivigt att få igång XP på en annan maskin. "Äkthetskontrollen" av licencen låser nyckeln till din dator. Har din HDD pajjat ska det inte vara några problem att få igenom en nyinstallation med samma nyckel - men eftersom du skriver "(säger vi)" i ditt inlägg kan man aaaana ;) att du vill installera på en annan maskin. Utan att lägga in några som helst moraliska aspekter vill ja bara meddela att det KAN bli problem.

Vissa OEM licenser kan gå att lfytta till andra datorer - men de är ovanliga. I princip inga av de större leverantörerna villkor tillåter det.
 
Du skriver hem-pc. Är det ett eget märke som den leverantören haft eller har de sålt paket från en av de större firmorna? (Har sett det ganska ofta)
Om det är så att det är en större leverantör (ex. HP, fujitsusiemens, etc) så skulle jag vända mig till dem och fråga efter ersättningsskivor.
Jag har själv gjort så åt flera bekanta som blivit av med sina media i flyttlass, bränder, stölder osv.
Jag fick även hdd-haveri på en nästan ny bärbar för ett tag sedan, och den supporten jag felanmälde till skickade inte bara en ny hdd, utan skickade även med alla skivorna då jag nämnde för dem att vi inte hade några media utan allt låg i återskapningspartitionen.
Lycka till
 
Enklast är att skaffa Norton Ghost eller liknande, och göra en ghost-image av hela hårddisken. När hårddisken kraschar så är det bara att skaffa en ny och sedan återskapa allt med Ghost. Funkar klockrent.

Ghost funkar lika bra när frugan eller ungarna tankat ner nåt virus man inte blir av med. Då är det bara att backa tillbaks till senaste backupen. Lätt som en plätt!
 
Totte_S
Bara för att undanröja alla ev. frågetecken; jag har av olika skäl inte kvar någon återskapningsinformation på mina hårddiskar, och är bara intresserad av att återställa just denna dator som börjar bli något seg.
Leverantören av datorn var Network i Sverige som gick i konkurs häromåret, och eftersom datorn är friköpt så är det bara mitt problem. Jag valde dessutom ett paket som bara två anställda utöver mig valde, så det finns inga möjligheter att gå den vägen.
Jo Ghost är en tanke, men även det kräver en licens som kostar pengar, och just nu finns det inget att Ghosta. Tanken är att göra en ren och fungerande installation som jag kan göra en ghost av på något sätt.
Jag provade igår att dra igång en installation med en rakt av nerladdad piratversion, men med min produktnyckel från etiketten på chassitt, och det fungerade inte, installationen drog igång med en bifogad nyckel, men jag avbröt det eftersom det inte var det jag ar ute efter.
Det ligger säkert något i det anden213 skirver, att jag säkert har en OEM version och det gör att det hakar upp sig.
Jag fortsätter leta efter en originalskiva som kan tänkas fungera med min nyckel.
 
Piratversioner och diskussioner om dessa är inte riktigt lämpliga på forumet så vi undviker dem :)

I övrigt så är det med 99.9% en OEM version du har. Det är den billigste varianten av XP och ett av skälen till det är just att MS har avsagt sig support och liknande på den versionen men att fixa nya media brukar gå bra mot en rimlig peng. Vid en konkurs övergår ju ansvaret till leverantörens leverantör så prova att slå MS en pling och hör vad de säger.
 
Jag har en dator från HP. Min disk krachade och ingen kopia hade jag så klart. Klumpigt av mig!
Jag skrev till HP om problemet och de skickade alla diskar (OEM) jag behövde för att komma igång igen
Fungerade hur bra som helst.
Sto heder åt HP! De verkar till att vara väldigt "customerminded".
Alltid hjälpsamma.
 
Canuto skrev:
Jag har en dator från HP. Min disk krachade och ingen kopia hade jag så klart. Klumpigt av mig!
Jag skrev till HP om problemet och de skickade alla diskar (OEM) jag behövde för att komma igång igen
Fungerade hur bra som helst.
Sto heder åt HP! De verkar till att vara väldigt "customerminded".
Alltid hjälpsamma.
Har samma positiva erfarenhet när det gäller dem. Att de dessutom tar sitt ansvar för återvinning av förbrukningsartiklar (toners etc) samt ordnar med returfrakten av alla delar som ska tillbaka för garantiutbyte gör helheltsintrycket bra där...
 
Varför inte ringa till Microsoft och fråga? Har du en giltig licens kan jag inte tänka mej att det skulle vara något problem.
 
Totte_S
Tack för all input, jag återkommer om jag löser det på ett för allmänheten intressant sätt.
 
Det där har jag råkat ut för - SKIT säger jag om "äkthetskontrollen" !!

Jag har en ärlig licens i en gammal Hem-pc - coh skulle för ngt år sen installera om XP på den. Tyvärr visade det sig då att skivan jag fick med inte var samma som var installerad (antingen hade ngn förväxlat den, på jobbet var vi ju ett antal som beställde burkar samtidigt, eller så installerade leverantören ngn generell installation på alla sina burkar).

Installerade, skrev in nyckeln - men sen fick jag upp "äkthetsmeddelandet" - dvs att denna version används på en annan burk!

Ok tänkte jag och slängde iväg ett mail till M$ -fick svaret: "Vi kan inte göra ngt kontakta din leverantör" - som är borta sen 5 år tillbaka !!

Så jag fick skicka in en piratkopia istället - jag har ju licens så olaglig känner jag mig inte - men det är skit att det skall vara så tycker jag !

Nästa gång är det väl lika bra att att skippa den äkta varan !?!?
Det är väl så dom vill att man skall göra utgår jag ifrån med tanke på att det är krångligare att vara ärlig ! (sorry moderator - jag var tvungen att lägga in det sista - blir så förbannad på när företag gör det krånligare att vara ärlig än inte och sedan undrar varför folk håller på med kopiering!)

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.