Hej,

Jag vet att ett vattenrörs jobb måste göras fakmannamässigt, om jag följer alla konstensregler får jag då byta ut vatten rörern i mitt tag/golvbjälklag mellan k'ällaren och förstavåningen?
JAG tänkte dra rörern precis ovan för gipstaket, målet är inga skarvar i taket/golvet. Jag tänker också fotografera och dokuemnetra hela installationen.

/Freddie
 
Ja det får du.

Är det en bostadsrätt kan ju dock föreningen ha synpunkter på vad du gör (fast det verkar det inte vara i ditt fall...)
 
Ja, du får göra rörjobb själv under förutsättning att de utförs i enlighet med de krav som myndigheterna ställer.
Dock kan man få problem med sitt försäkringsbolag om man får någon framtida vattenskada att de kommer att ifrågasätta utförandet.

.....som Mathias säger så gäller det såklart att vi talar om en enfamiljsvilla som du äger. Om du bor i hyres eller BRF har ju fastighetsägaren resp. föreningen en del att säga till om.
 
volvo skrev:
Ja, du får göra rörjobb själv under förutsättning att de utförs i enlighet med de krav som myndigheterna ställer.
Det är iofs inte riktigt sant. Man får ju dra sina rör precis hur knasigt man vill, men om man ska ha något på försäkringen om en olycka inträffar så är det fackmannamässigt enligt branschstandard som gäller.
 
MathiasS skrev:
Det är iofs inte riktigt sant. Man får ju dra sina rör precis hur knasigt man vill, men om man ska ha något på försäkringen om en olycka inträffar så är det fackmannamässigt enligt branschstandard som gäller.
Håller inte med om dig där eftersom myndigheterna inte godkänner dolda skarvar m.m.
 
volvo skrev:
Håller inte med om dig där eftersom myndigheterna inte godkänner dolda skarvar m.m.
Det jag egentligen invände mot var att du använder ordet myndighet. Det implicerar att det är en lag som styr detta och så är inte fallet. Jämför med arbetet med elinstallationer där lagar styr vem som får göra vad och hur. Det finns där en myndighet som hanterar och reglerar detta.

I vattenfallet finns det ingen myndighet som reglerar detta och det är inte olagligt att ha skarvar i väggen (bara korkat). Däremot finns det en branschstandard som definerar vad som är fackmannamässigt utfört - detta finns det dock inte någon myndighet som reglerar i lag.

Ok?
 
MathiasS skrev:
I vattenfallet finns det ingen myndighet som reglerar detta och det är inte olagligt att ha skarvar i väggen (bara korkat). Däremot finns det en branschstandard som definerar vad som är fackmannamässigt utfört - detta finns det dock inte någon myndighet som reglerar i lag.
Däremot tycker väl försäkringsbolagen att det är betydelsefullt?
 
tio_Pepe skrev:
Däremot tycker väl försäkringsbolagen att det är betydelsefullt?
Ja, precis som sagts i inlägg nr 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.