R
Hej,
Jag undrar om jag får skruva på inloppslangen på den förberedda rörkopplingen för diskmaskin samt trycka på utloppsslangen på utloppsröret. Allt är alltså förberett redan. Det är ingen raketforskning jag vill utföra men vill bara veta vad som gäller. (Har installerat diskmaskiner förr).
 
Beror på hur du bor, bor du i en BRF eller hyresrätt så kan det finnas lokala regler. Annars är det bara att koppla på.
 
Roland112 när det gäller vatten och avlopp får du göra allt du vill. Men du får nog stå för risken om du gör något galet.

Det är inte som med el, där det finns behörighetsregler.

Tips: Sätt en slangklämma på utloppsslang/utloppsrör även om slangen vefrkar sitta bra av friktionen endast.
Det blir inte roligt om slangen hoppar av och matar ut vattnet på köksgolvet...

Tvåa på bollen :thumbdown:
 
Redigerat:
R
ja hur jag kopplar är jag fullt medveten om =). De jag undrade var bara om en lekman får göra det om jag anser mig ha fackmässiga kunskaper om det? (Gjort det flera gånger tidigare på andra ställen). Jag bor i en bostadsrätt. Inloppslangen ska dras på gängan och utloppslangen låser jag fast med slangklämma.
 
Redigerat:
Det skall nog gå bra! Någon "behörighet" behövs inte.
Bäst att hålla koll några dagar på om det droppar något från anslutningarna.

Förresten:
Du har väl ett läckageskydd, ett sån't där plasttråg under diskmaskinen?
Så det syns om maskinen själv läcker något.
 
R
Ja, självklart har ja det. Jag har som sagt kunskapen om allt vad gäller detta område då jag gjort detta flera gånger förut. Men jag har ju inte vvs certifikat eller vad det heter så de ha därför ja undra.
 
R
ja får väl ringa föreningen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.