Har en Svedbergs Zanto handdukstork sedan i somras inkopplad där det tidigare var ett element. Den blir endast varm i det rör som är närmast ventilen. Har ngn en ide om varför o vad jag kan göra för att få värme i hela?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lufta
 
Rörmokaren luftade hela systemet i hela huset i augusti, så det borde inte behövas igen, men värt att testa kanske.
 
Om han tömde hela eller delar av systemet då så kommer du att behöva efterlufta ganska många gånger innan gaserna från det friska vattnet försvunnit. Du bör nog gå över samtliga element igen o glöm inte att återfylla med vatten.
 
Redigerat:
Ååå det visste jag inte. Tack! Det får vi göra.
 
Har han kopplat rören rätt ?
Tilloppsvattnet måste gå upp i det långa röret som går upp i torken så varmvattnet fortsätter uppåt, för att fördelas ut nedåt i de andra rören. Varmvattnet "sugs" sedan tillbaka i det korta röret som slutar direkt innanför anslutningen.
Röret som går upp i torken är "lekande" så det gäller att man monterar det rätt från början. Annars kan det nog lätt bli så här, att värmen inte sprids alls.
Luft tro jag inte alls på. Då bör du höra ett gurglande ....
Tror 99.99 % på felmontering. Troligtvis så är insticksröret vänt 180 grader.
Då sprutar vattnet in i botten samtidigt som det suger 30 cm längre upp. Då får man aldrig värmespridning.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Det finns def den misstanken hos oss...vi hade inte ngn tur med hantverkarskickligheten på vvs i somras. Vi har fler ställen som ngt monterats tokigt (det gick lite fort).
undersöker vidare
 
largab skrev:
Har han kopplat rören rätt ?

Luft tro jag inte alls på. Då bör du höra ett gurglande ....
Det kan säkert vara felmonterat det har jag ingen kunskap om, men luft behöver inte gurgla som man kanske är van med från äldre radiatorer! Vi har en liknande handdukstork med stående rör och den är mycket känslig för luft i systemet. Minsta lilla luft i systemet samlas längst upp i handdukstorken och stoppar flödet effektivt så att 1-2 av rören blir kalla. Men det hörs inget ljud alls!

Nu när jag tänker efter så var vår handdukstork felmonterad från början! Inkopplingen var på fel sida så att den bildade luftkudden hamnade på motsatt sida till den sida som luftningsnippeln satt, så det var mycket svårt att lyckas med luftningen.
 
Vår handukstork gurglar definitivt inte på samma sätt som en vanlig radiator men eftersom det är den högst belägna "radiatorn" i huset så är det här det samlas mest luft.
 
Brukar vara en skruv på kopplet där man väljer om man har en eller tvårörssystem. Kanske det kan vara felet?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.