Hallå!

Jag har börjat bygga ihop ett nytt bänkskåp från ikea och har kommit så långt att jag fått in en av lådorna, men nu när jag försöker få ut den igen går det inte (öppna och stänga går fint). Kan inte hitta nånstans hur man får ut lådorna ur "stommen"... borde ju va nån liten flärp eller knapp som lossar den från glidskenorna.

Skåpslådorna är av märket "rationell"

Tacksam för svar
 
Dra ut lådan och lyft den uppåt. Då släpper skenorna..
 
Hej.

Jag har för mig att det antingen går att, när lådan är ute, lyfta upp utkanten, dvs den med fronten. Lite våld kan behövas. Alternativt kan det vara så att det finns urtag med en kryss skruv på varje sida nära fronten. Även för att vrida dessa så får man ta i lite.
 
Redigerat:
E du säker på att det är lådan rationell du menar nu? Jag har dragit som f%n och försökt lyfta uppåt när den e ute men det händer inget, känns som jag nästan drar sönder mekanismen..
 
Ikea är nog bra på många sätt, men jag är glad att jag valde Canadakök istället. Inga såna problem :) Skåpen kom monterade.
 
Haha helt sjukt, hittar inga kryss urtag heller, försöker förstå mig på konstruktionen men jag ser inget uppenbart sätt att få av dom.. får fortsätta bända lite överallt :) om nån har nåt mer tips är det välkommet
 
Har ikealådor under ett terrarium, och de är bara att dra ut och sedan lyfta uppåt. Det var lite motstånd första gången vill jag minnas innan lådan hade lärt sig vem som bestämde
 
Jag hittade det! Det funkar säkert med våld men det sitter en liten knapp i vit plast på bägge sidorna under skenorna som man fick trycka in med en kniv så släppte det... Tack för snabba svar iaf! :)
 
Se där ja. Våra stommar är ca 1,5 år gamla och jag hittar inga vita knappar där:) Bra att det löste sig!
 
T
Enligt bruksanvisningen som följer med när man monterar lådorna så står det klart och tydligt att man ska dra ut lådan och sedan dra uppåt.

I realiteten gäller det att man rycker upp lådan, ingen tvekan utan ett ordentligt ryck så lossnar lådan från skenorna.
 
W
Titta under nästan längst ut mot lådfronten, där finns det ett litet hål varvid en låsning i plast gå i hålet (flärp, clips eller vad man ska kalla det) ta en mejsel som passar i hålet å tryck uppåt så släpper lådan från skenan.

ärum... kanske ska läsa allt innan jag svarar, såg att det redan var löst hehe :)
 
Redigerat av moderator:
HakanJ skrev:
Ikea är nog bra på många sätt, men jag är glad att jag valde Canadakök istället. Inga såna problem :) Skåpen kom monterade.
Det var väl inga problem med monteringen? Frågan var väl hur man skulle lossa lådan från skåpet?...
 
Sailorman skrev:
Se där ja. Våra stommar är ca 1,5 år gamla och jag hittar inga vita knappar där:) Bra att det löste sig!
Då är ju antagligen dina Blüm-lådor och TS har är antagligen Hettich-lådor.
Dock står det inte i Hettich anvisningar att man ska göra annat än att lyfta uppåt i utdraget läge heller, precis som med Blüms...
 
Det har varit diskussion i en annan tråd om detta, där fanns ett mycket bra tips att endast dra ut lådan ca 3-5 cm (så att fronten går fri för lådan ovanför).
Jag tog själv loss en massa lådor (Hettich) idag och detta tips fungerade kanon. På blum varianten kunde man ha lådan fullt utdragen utan problem för att få loss lådan. Så dra inte ut lådan mer än nödvändigt och ryck till.
 
Mina är Hettich, och i de beskrivningar jag har fått med står det att man måste trycka in den lilla vita plastlåsningen under skenan.. Det går inte med våld att rycka, eller jo om man inte vill att låtan skall gå att montera igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.