Hej,

Är nybliven husägare och försöker få värmesystemet att fungera ordentligt.

Pelletsbrännare i en ganska gammal vedpanna, två st 500 l tankar och laddomat 21. Problemet är att jag inte får upp någon värme i tankarna.


När jag kör laddomat på högsta hastighet får jag upp runt 60 högst upp i ena tanken men nästan ingen värme i andra samt så orkar den knappt hålla 60 i pannan och drar massa pellets.
Om jag istället prövar lägsta hastighet så värmer den inget i tankarna utan pannar passerar inställd termostat temp och slår ifrån.
På mellan hastighet går det också massa pellets, panntempen stiger långsamt tills termostaten slår ifrån och tanken har ca 40 grader.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Tack på förhand!
 
Cirkulerar du vattnet i tankarna? Annars kan du ha stora differentialer i temp och systemet mäta att det är varmt men i själva verket är det kallt o vise versa.
 
tttomten TomasJor skrev:
Cirkulerar du vattnet i tankarna? Annars kan du ha stora differentialer i temp och systemet mäta att det är varmt men i själva verket är det kallt o vise versa.
Hur menar du med Cirkulerar? Har kört med cirkulationspump både på och av utan att märka någon större skillnad
 
Kan du ställa upp termostaten?
 
Funkar laddomatens termostat?
 
tttomten TomasJor skrev:
Kan du ställa upp termostaten?
Yes, prövat lite olika, sist nu satte jag den på 80 grader och den eldade länge utan.nåfon direkt ökning på tempen i tanken hamnade på ca 60 i toppen på den ena.
 
john68 john68 skrev:
Funkar laddomatens termostat?
Ja, det funderar jag också på, eftersom tempen endå stiger en del i första tanken så har jag tänkt att den öppnar. Men den kanske inte fungerar som den ska i alla fall?
 
Jag hade nyligen problem med min och läste på lite. De (Termostaterna) har en hållbarhet på 2-3 år beroende på hur ofta de öppnar och stänger. Rinkabyror.se är billigast. under 400. Men mitt problem var att pannan punktkokade. =dålig cirkulation. Du kan oxå prova att ta ur bottenpluggen på laddomaten och rengöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.