Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå varför jag inte får upp trycket i hydroforen.

Vi har grävd brunn, jetpump (Maxi-Jet 100T) en 150 l hydrofor (Gävle galvan, men väldigt gammal) för att få vatten till vårt fritidshus. Hydroforen har ingen indikator. Pumpen och hydroforen står i ett uthus, tyvärr gick frostvakten sönder i vintras, så jag har fått byta ut pumpen som frös sönder mot en ny pump, exakt likadan. Det gick bra att ansluta pumpen till ledningarna och flytta elkablarna själv (fyllde pumpen med vatten ordentligt innan jag drog igång den också).
Problemet är att trycket i hydroforen bara kommer upp i ca 0,9 bar, normalt brukar trycket gå mellan 2 resp 3 bar. Trodde först det var för lite luft i hydroforen så jag tömde den helt (var väldigt mycket rost och gegg i botten som jag tog ut) men trycket blev bara en bråkdel högre även fast jag körde jetpumpen 10-15 minuter.
Det är mycket vatten i brunnen. Det verkar inte läcka på ledningen in till huset för trycket ligger kvar på 0,9 även efter en längre tid. Det borde väl inte heller vara stopp i bottenventilen eller ledningen in till pumpen från brunnen, pumpen kan ju ändå fylla hydroforen och få upp den till 0,9 bar ganska fort.

Jag skulle kunna låna en kompressor och fylla på i luftnippeln i toppen av hydroforen, men som jag förstår ska det räcka med att tömma hydroforen helt och sen fylla på för att få lagom tryck.

Kan det vara luft kvar i pumpen som förstör, det verkar otroligt? Kan pumpen snurra åt fel håll (var väldigt noga med att koppla in trefaskablarna exakt som på den gamla men har inte kunnat se åt vilket håll motor roterar)? Måste jag av någon anledning pumpa in luft från en kompressor för att det ska fungera bra? Eller har någon en annan idé?
 
Spontant låter det som pumpen går på fel håll. Testa att byta plats på två av fasledningarna.
 
Går pumpen och det blir inte mer än 0,9 trotts att pumpen fortsätter så är det fel på pumpen.

Låt pumpen gå med fritt utlopp och sätt tummen för
Går pumpen åt rätt håll? någonstans MÅSTE man kunna se rotationen om det är en trefasmotor, lika som på gamla är ingen garanti att det blir rätt rotation.

Visst är det bra med en massa luft i hydroforen men det är inte ditt problem just nu.

Protte
 
Tack! Låter logiskt när ni säger det. Ska prova att skifta fasledningarna och ev. montera loss ledningen till hydroforen så jag verkligen kan se åt vilket håll den roterar imorgon och se om det hjälper.
 
Var tvungen att testa direkt, visst var det fasledningarna som var fel! Nu funkar det bra, tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.