Hej!

nu blir jag tokig! Vad jag än gör så ser diskbänken för jäklig ut!

testat endast vatten, testat alltrengöring, diskmedel på en våt trasa. Bikarbonat…

hur sjutton får man rent dessa?!
 
  • Rostfritt köksbänksyta med skugga av handen och köksluckor, ljus interiör, Siemens ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
J Johanna Mor skrev:
Hej!

nu blir jag tokig! Vad jag än gör så ser diskbänken för jäklig ut!

testat endast vatten, testat alltrengöring, diskmedel på en våt trasa. Bikarbonat…

hur sjutton får man rent dessa?!
ättika
 
A
Eller Kalkosan
 
Claes Sörmland
En rostfri bänk ser snygg ut för att det är borstad, alltså för att det finns fina "repor" i den som alla går åt samma håll. Det är således svårt att få en gammal rostfri bänk att se snygg ut utan att borsta om den.

Smuts går naturligtvis att ta bort genom att skrubba.
 
L lakman skrev:
ättika
ska man blanda ättika i vatten då och bara torka rent med trasa ? Har hört att ättika ska vara bra men har inte testat
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En rostfri bänk ser snygg ut för att det är borstad, alltså för att det finns fina "repor" i den som alla går åt samma håll.
Precis, och det är omöjligt att behålla den borstade strukturen om diskbänken används. Pratade med firman som gjorde vår och de bekräftar det, ger jättefin finish som ny men kommer att försvinna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bikarbonat eller röd pri (om det är kalk).

Fönsterputs får tillbaka glansen. Fick tipset av en artikel jag läste för många år sedan.
 
Tusen tack för era svar! Ska testa allt ni rekommenderat.

drömmer mig bort till den dagen då man kan renovera köket och då ha en minimal diskbänk och istället ha bänkskivor haha!
 
O
J Johanna Mor skrev:
Hej!

nu blir jag tokig! Vad jag än gör så ser diskbänken för jäklig ut!

testat endast vatten, testat alltrengöring, diskmedel på en våt trasa. Bikarbonat…

hur sjutton får man rent dessa?!
Det kan också räcka att putsa den med en microfiberduk.
 
J Johanna Mor skrev:
Tusen tack för era svar! Ska testa allt ni rekommenderat.

drömmer mig bort till den dagen då man kan renovera köket och då ha en minimal diskbänk och istället ha bänkskivor haha!
Se det positiva, en rostfri håller(y) Den med underlimmade hoar jag kastade ut såg bedrövlig ut runt hoarna.
 
Autosol ger visserligen blänkande yta men det blir definitivt rent.
Tvättas därefter rejält med ättika och Yes för att dämpa det giftiga!
 
Mina rostfria diskbänkar är alltid fina, har under alla 35 år använt Jiff som nu mera heter Cif.
Vid all blöttorkning av blanka ytor som diskbänk, häll mm eftertorkar jag med torr kökshandduk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju ta fram polerapparaten till bilen också. Och lämpligt slipmedel.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Mina rostfria diskbänkar är alltid fina, har under alla 35 år använt Jiff som nu mera heter Cif.
Vid all blöttorkning av blanka ytor som diskbänk, häll mm eftertorkar jag med torr kökshandduk.
Testa lite i ett hörn med ett polermedel så ser du skillnad;) Vill du däremot inte göra det på hela bänken, testa inte.
Jag gjorde det på de infällda hoarna i fritidshuset.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.