Jag ska dra om ventilationen så den går i en låda ovanför mitt kök. Problemet är att jag får inte plats lådan är bara 10 cm hög och skulle isåfall behöva dra dom i köksskåpen vilken känns riktigt tråkigt. Rören måste klara av en volym på 125 men min fråga är låste det vara normala runda rör finns det inga smarta lösningar eller platta rör med samma volym?

Det är två rör som ska korsa varandra T11-125 och F11-125.
 
Rickard.
Vet inte om det hjälper dig men jag använde 220x55mm ventilationskanal i plast till ett jobb och det funkade väl helt okej. Finns såklart också fyrkantiga plåtkanaler men då sticker priset iväg.

220x55 motsvarar 125mm rund kanal.
 
  • Gilla
bobobjorn
  • Laddar…
Får man ha fyrkantiga rör eller av plast? Jag bor i brf och har en godkänd lösning om att dra om, idag är det vanliga alminium rör runda men dom tar så mycket plats vill ha något som går längst med taket (kramar taket).
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vet inte om det hjälper dig men jag använde 220x55mm ventilationskanal i plast till ett jobb och det funkade väl helt okej. Finns såklart också fyrkantiga plåtkanaler men då sticker priset iväg.

220x55 motsvarar 125mm rund kanal.
Vilken av dessa motsvarar plåtkanaler? Ser dom är lite dyrare men det är okej vill ha bra kvalité tror plast inte är bra. Vad är det man har idag verkar vara helt andra namn på hemsidan
https://www.luftbutiken.se/779-ventilation
 
Fyrkantiga borde vara ok. Men plast är jag tveksam till. Fast jag kan ha fel.

Det finns brandskyddsregler som måste hållas. I princip gäller att det skall kunna brinna i 15 minuter i röret utan att branden sprider sig utanför köket. Och bygger du in en kanal, så är du ”utanför” köket. Branden får inte sprida sig ut ur röret. Däremot så är det ok med flex slangar och liknande som anslutning till fläkten. Brinner det igenom så är man fortfarande i köket.

Tidsgränsen 15 minuter är baserad på att brandkåren antas komma och släcka inom den tiden. På vissa platser i landet är tiden högre.

Det finns ytterligare ett krav på kanalens material. Den måste tåla hårdhänt rengöring, därför är det inte tillåtet med flexslang i aluminium, det finns godkända varianter av slang.

Och du måste ha inspektionslucka vid alla krökar. Rengöring skall kunna ske i raka sektioner, inte Rut krökar.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vet inte om det hjälper dig men jag använde 220x55mm ventilationskanal i plast till ett jobb och det funkade väl helt okej. Finns såklart också fyrkantiga plåtkanaler men då sticker priset iväg.

220x55 motsvarar 125mm rund kanal.
Hittar inte det måttet i fyrkantig stål utan endast plast? Finns det någon som säljer ventilationskanaler, grossist eller dylikt som har sånt?
 
Tack snälla men dessa ni har länkat är 90 mm höga motsvarar 160 rör. Trodde det fanns 55 mm höga som motsvarar 125 rör (som jag har idag).
 
Ah sorry, läste slarvigt. Dessa motsvarar 150 men det är ju inte heller vad du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.