Våran 45cm Siemens diskmaskin vilken nu 3-4 år på nacken har nu börjat strula "igen".
Jordfelsbrytaren har gått några gånger senaste veckan och lokaliserade problemet till maskinen.

Öppnade upp den och hittade vatten som ligger i botten på maskinen som verkar ha trängt in i ena pumpen vilket låter som trolig felorsak.
Pumpen har ja tagit ut och tagit bort fukten som fanns och återmonterat (ej på bilden).
Spolpumpen har ja också tagit bort och hittade i den en glasskiva som legat och skavt på inloppet för impellern lite.
Tagit bort glaset och försöker nu få tillbaka pumpen vilket är stört omöjligt. Ja får den helt enkelt inte att snäppa fast i de 4 låsen som finns.
Provade med lite glidmedel på packningen men det hjälpte inte tillräckligt.
Någon som har tips.

Tänker inte köpa en ny spolpump då dessa kostar närmare 1/3 av en ny maskin och vi tyvärr mest bara haft problem med denna maskinen sedan vi köpte den vilket inte gör att jag är sugen på att lägga ner några större pengar på den.

IMG_3434.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3435.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3436.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ja jag har aldrig lyckats få i hop någon efter jag har delat dem. de är så billiga så det är knappt lönt
är det inte oliver eller glasbitar så har värmaren gått.
man får byta förhållandevis ofta tycker jag
 
Nu förstod jag inte exakt vad du skrev men 1600kr för spolhus och värmare tycker jag inte är billigt.
 
A
hela pumpen är mycket lätt att byta
och skall du ha någon chans i ... så får du ta ut resten oxå.

till äldre maskiner där det bara är en pump utan inbyggd värmare kostar bara renoveringssatsen i stort sätt dessa peningar.

och lika mycket till för värmaren

därför är detta en billig lösning och som med alla billiga lösningar är det sk-t.
väldigt kort bäst före datum.

kan man nu hålla i gång en diskmaskin genom att byta denna reservdel vart tredje år är det vääldigt billigt och en god gärning för miljön.
De flesta maskinerna får man slänga efter det att garantin gått ut.

Alla som läser detta kan glömma att kvaliteten från den gamla goda/onda tiden kommer tillbaka.
Rikets styre har beslutat att slit och släng mentaliteten skall öka och detta befästs genom att sopberget hela tiden blir större och större
 
En billig gärning för miljön var om man kunde köpt delarna separat alternativt om de gjort de med lite bättre kvalitet
Att integrera värmare och pump i ett är ett "intressant" val från produktutvecklingen.
Hur som.
Med 4st mindre tvingar kunde ja enkelt foga samman delarna. Fick dock plocka isär hela maskinen för att få ut sumpen då den ifall inte på min lilla 45cm maskin gick att ta ner de 2 cm som behövdes för att kunna få ut den.
Nu fungerar maskinen bättre än den någonsin gjort och läcker inte längre "TA jävligt mycket i TRÄ"

Dock är jag lite fundersam. Man kan genom att dra några få millimeter i luckan få den att öppna sig något och då börjar maskinen läcka som bara den utan att den stannar. Verkar inte gå att justera magnetlåset i topp och tätningarna är hela, rena och sitter som de skall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.