Om vi ska få bygglov måste vi bygga en ramp i entretrappan. Om vi ska bygga den enligt den paragraf bygglovsmannen hänvisar till så måste rampen bli tolv meter! Detta för att den inte ska vara för brant. Hjälp mig hitta dessa regler och lagar ang ramp.

(Är ny här, så jag hoppas jag lägger detta rätt)
 
Går det inte att ändra husets nivå istället då?
 
Så här stor det i pdf:en
"Visa möjlig ramp
Om det finns större nivåskillnad mellan mark vid entrén och innergolv behöver
man visa att det enkelt går att komplettera med en ramp och ett vilplan så att
det går att komma in med rullstol och rollator."

Det tolkar jag som att ni ska kunna visa hur man kan bygga en ramp, inte att ni SKA bygga en ramp. Huset ska väl inte handikappsanpassas, utan det ska väl KUNNA handikappsanpassas(???)
 
Ja det står på sidan 6, men på sidan 5 står det en liknande formulering som jag tolkar som att den skall vara uppfylld direkt.
 
Men hur har ritningarna tagits fram? Sådant bör en arkitekt känna till.
 
Oj, jag var inte tydlig. Vi ska bygga ut, inte nytt. Vi har en rejäl grund i huset som det är nu, alltså en trappa upp till entrén. Jag har inga mått, men det är en källare och sedan entreplan. Jag hittar oxå att man ska kunna visa att en anpassning går att göras, men den måste ju ändå bli tolv meter? Men bygglovsmannen hävdar att vi måste bygga rampen. Iaf enligt min sambo, jag hoppas han missförstått?
 
Det där låter lite skumt. Har aldrig hört talas om att man ställer så stora krav vid en tillbyggnad. Jag tror att OM man senare måste handikappsanpassa ett sådant äldre hus, då installerar man en rullstolshiss i entretrappan.

Däremot så ställs det ofta krav på att det måste finnas en handikappsanpassad toa, även vid ombyggnad. Vilket i många fall kan vara ett värre krav än en ramp.
 
Toan har vi handikappsanpassat, vilket innebär att vi får göra den större. Det är ju ok, jag förstår tanken. Men jag förstår inte tanken med att ha en ramp ifall vi behöver senare.... Men nu hade sambon pratat med dem, och han läste upp stycket där det står att man ska kunna visa upp en ev ramp som man bygger om det blir aktuellt. De skulle återkomma....
 
Tyvärr är det mycket vanligt att handläggare/ingenjörer på kommunen inte har den kompetens de borde ha :/
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag hoppas det ska lösa sig så vi kan börja bygga nångång :)
 
BBR 19 3:132

"För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén"

Dvs man måste kunna visa att det får att få till en ramp. Men detta gäller vi nybyggen, du skulle ju bygga om.

8 Kap PBL

"2 § Om inte annat följer av detta kapitel eller av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § ska kraven i 1 § uppfyllas på så sätt att de,
1. vid nybyggnad uppfylls för hela byggnaden,
2. vid ombyggnad uppfylls för hela byggnaden eller, om detta inte är rimligt, den betydande och avgränsbara del av byggnaden som påtagligt förnyas genom ombyggnaden, och
3. vid annan ändring av en byggnad än ombyggnad uppfylls i fråga om ändringen.
När det gäller kravet i 1 § 3 ska hinder mot tillgänglighet till eller användbarhet av lokaler dit allmänheten har tillträde trots första stycket alltid avhjälpas, om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa."


Jag, en som inte är jurist så du får ta det jag skriver med en nypa salt, tolkar det som om att du inte bör krävas på att kunna sätta dit en ramp om det är orimligt att få dit den och det inte är entrén som byggs om.
 
Ja, entrén ska byggas om oxå.
 
Jag antar att du då får argumentera att terrängen och förhållandena i övrigt gör det orimligt att få dit en ramp enl nr 5 i listan nedan.

"Tomter

Kap 8 PBL

9 § En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.