Har ojordade uttag hemma och bytt kontakter nu när vi renoverar.

Men har stött på problem med 2 uttag.
Är ström i båda kablarna till uttaget, men får inte någon ström i själva uttaget.

Har testat med spänningstestare och är ström i båda. Lika så provat med olika eluttag.
Även dubbelkolla så kablarna i uttaget sitter rätt.
När jag stoppar i stickkontakt till ex dammsugaren i uttaget så går det ström fram till dammsugaren men den går inte starta.

Inget fel på dammsugaren då den startar utan problem i ett annat uttag.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
jagerbrink jagerbrink skrev:
Har ojordade uttag hemma och bytt kontakter nu när vi renoverar.

Men har stött på problem med 2 uttag.
Är ström i båda kablarna till uttaget, men får inte någon ström i själva uttaget.

Har testat med spänningstestare och är ström i båda. Lika så provat med olika eluttag.
Även dubbelkolla så kablarna i uttaget sitter rätt.
När jag stoppar i stickkontakt till ex dammsugaren i uttaget så går det ström fram till dammsugaren men den går inte starta.

Inget fel på dammsugaren då den startar utan problem i ett annat uttag.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Du har säkert satt nollan eller fas i x plint
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du har säkert satt nollan eller fas i x plint
Nej det har jag inte gjort.
 
Fyrvägsuttag brukar vara hopsatta av inkråmet från två 2-vägs, hur är de hopkopplade inuti?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
På din beskrivning så har du avbrott på nollan. Antingen är den loss någonstans på vägen från uttaget, eller felkopplad på vägen.

Du skriver att du har ”ström” i båda trådarna. Instrumentet skall inte indikera spänning på nollan. Spänningen skall vara noll där. Avbrott eller felkopplat.
 
  • Gilla
Danne824 och 5 till
  • Laddar…
R
Fotografen Fotografen skrev:
Fyrvägsuttag brukar vara hopsatta av inkråmet från två 2-vägs, hur är de hopkopplade inuti?
Du bör visa hur du anslutit dem om någon ska kunna hjälpa dig.

EDIT: Sorry, felcitering, det var förstås TS jag svarade.
 
O
jagerbrink jagerbrink skrev:
Nej det har jag inte gjort.
Lossa uttaget och ta ett kort så kan vi se hur du kopplat fel istället för att tjafsa om det.
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat huvudsäkringarna? Om en fas saknas kan det bli på det sättet.
 
R
M MWHN skrev:
Har du kollat huvudsäkringarna? Om en fas saknas kan det bli på det sättet.
Hur då? Det handlar om vägguttag med en fas där det verkar finnas spänning i uttaget.
 
Instämmer, nollan saknas och har du bara bytt vägguttag är det felkopplat i vägguttaget. Så kolla hur nollan är kopplad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Så här är det kopplat
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med brun och blå kabel ansluten, monterad på en väggplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Skaffa en riktig spänningsprovare så att du kan mäta, beröringfria är ett under av opålitlighet.
Ps
Troligen saknar du en fas in i uttaget men mätaren tror att du har det.
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Nollan ser ut att sitta för långt ut, kan ju vara för långt avisolerad iochförsig också.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur då? Det handlar om vägguttag med en fas där det verkar finnas spänning i uttaget.
Om det bakmatas via en två- eller trefasförbrukare kan du ha spänning. Men så fort man kopplar in en större last (dammsugare) så funkar det inte. Hos mig händer precis det med en ugn (om den fasen saknas), elektroniken går igång och ugnen ser ut att funka, men den dör om man sätter igång värmeelementet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
M MWHN skrev:
Om det bakmatas via en två- eller trefasförbrukare kan du ha spänning. Men så fort man kopplar in en större last (dammsugare) så funkar det inte. Hos mig händer precis det med en ugn (om den fasen saknas), elektroniken går igång och ugnen ser ut att funka, men den dör om man sätter igång värmeelementet.
I stand corrected.
 
  • Gilla
MWHN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.