Får en samfällighetsförening blanda sig i när man gör om sin framsida. Vi bor i ett radhusområde om lägger bl a ny marksten och dekorationssten.
 
Det beror på.
Du får ta och läsa i statuterna för samfälligheten.
Där står det precis vad den ska hantera.
 
Eftersom det finns en samfällighet antar jag att det inte är BR-radhus utan att du äger ditt hus och din tomt. I så fall har samfälligheten inte lägga sig i vad du gör där. Samfälligheten är till för att förvalta de gemensamhetsanläggningar som den omfattar och ingenting annat.
Men:
- Om samfälligheten omfattar vägar inom området, så är det vanligt att en remsa mark närmast vägen tillhör samfälligheten, och denna mark kan man inte göra någonting med utan samfällighetens samtycke.
- Om samfälligheten omfattar t ex avlopps- eller dagvattenanläggningar kan det finnas ledningsservitut på enskilda tomter. I så fall kan samfälligheten ha berättigade synpunkter om man gör något som gör et svårare att utnyttja servituten.

Ta alltså reda på förutsättningarna som Anaitis säger. Ett taktiskt råd är att förhålla dig ödmjukt mot samfälligheten tills du har gjort det.
 
Vad säger styrelsen om det du vill göra och vad säger stadgarna?
I våran samfällighet så gäller allt bygglovspliktigt skall godkännas av styrelsen och det är i det fallet styrelsen som ansöker om bygglov för hela området. T.ex Vill jag sätta in takfönster så ansöker styrelsen om bygglov som skall gälla för att samtliga får sätta in takfönster.
Men är det inte bygglovspliktigt så skall de helt enkelt skita i det, såvida det inte sticker ut för mycket. Då kan styrelsen kalla på kommunen för en besiktning. Kommunen, iaf här, är ganska hård på att radhusen skall vara lika...
 
Det låter väldigt tveksamt att en sådan regel i samfälligheten stadgar skulle vara i enlighet med PBL. Jag tvivlar på att det är giltigt.
 
Det där som Gadu beskriver låter helt åt helsike. En samfällighetsförening är till för att förvalta det som lantmäteriet har bestämt att den ska förvalta och det är det enda den får ägna sig åt. Den får aldrig, hur stor majoritet av medlemmarna som än tycker så, sätta sig över enskilda fastighetsägares rätt att bestämma över sin egendom. Men det verkar tyvärr vara vanligt att samfälligheter missbrukas för att tvinga majoritetens åsikter på enskilda.
 
hmm... nu blir jag lite förvånad, är det så? Tvivlar dock på att det är helt åt helsike, skall kolla upp våra stadgar vid tillfälle.
Men tolka mig rätt. Om kalle vill måla sitt radhus rosa medans resten av radhuslängan är blå kommer ju kalle aldrig få igenom ett bygglov. Men om hela samfälligheten söker ett gemensamt bygglov att radhuslängan vill byta kulör, så går det bra. Det gjorde vi när vi bytte kulör och då var det efter en majoritetsomröstning på årsmötet som styrelsen för samfälligheten ansökte om bygglov.

Vart hittar man dokumentation kring samfälligheter?
 
Vad är det för en samfällighet? Det låter mer som en bostadsrättsförening?
 
En bostadsrättsförening är det inte...
 
Visst blir det lättare att få igenom ett bygglov om alla vill göra samma förändring. Samfälligheten kan däremot inte tvinga någon av medlemmarna att göra dessa förändringar. Detta gäller oavsett vad som står i stadgarna, eftersom samfällighetens verksamhet begränsas till vad som står in anläggningsbeslutet som är fastslaget av lantmäteriet. Detta är inget som varken styrelse eller årsmöte kan sätta sig över.
Så om inte anläggningsbeslutet säger att husfasaderna är samfällighetens område (vilket låter väldigt osannolikt) så har inte samfälligheten rätt att bestämma något kring detta.
 
Då är det osannolikt... Står i stagdarna att föreningen ansvarar för fastigheternas yttre skikt.
Detta är ju dock upp för tolkning var gränsen går för yttre skikt, dock omfattas inte yttre skikt av framsidan (som har en skymd innergård). Där får vi göra vad vi vill, men dock inte t.ex pilla på planken mellan husen då de är föreningens ansvar.
 
Gadu

Om det inte är en bostadsrättsförening, vad är det då för förening?
 
Vem som helst kan ansöka om bygglov för vilken fastighet som helst. Du måste inte alls äga den. Alltså finns det inget som hindrar att exempelvis en samfällighetsförening ansöker om bygglov för en fastighet eller flera som den inte äger. Exempelvis bygglov som berör samtliga medlemsfastigheter.

Jag kan tänka mig ett par fördelar med ett sådant förfarande. Dels beviljas man mera troligt bygglov om byggnadsnämnden vet att exempelvis ett kulörbyte eller annan fasadändring genomförs genomgående och i samlat grepp. Dels kanské man spar några kronor på bygglovsavgiften.
 
Henri skrev:
Gadu

Om det inte är en bostadsrättsförening, vad är det då för förening?
Det är fortfarande en samfällighet.

Men nu blev jag nyfiken då jag levt med denna förmodan att det skall godkännas av styrelsen.
Skall ta upp det nästa gång jag träffar ordförande...
 
Jag googlade runt litet och när det gäller radhus verkar det förekomma, även om det inte är det vanligaste, att "utsidan" (fasader, tak, stuprör etc) är gemensamhetsanläggning och alltså förvaltas av samfälligheten. I flera fall lär det vara kommunen som, som villkor för att bevilja bygglov, har velat ha det så för att kuområdets enhetlighet ska kunna bevaras i framtiden. Det låter som att Gadus område kan vara ett sånt fall.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.