Hejsan!
Det finns några personer i vår samfällighetsförening som ogillar avställd bilar på parkeringsplatserna.

Samfälligheten består av ett antal rad- och kedjehus och till varje fastighet hör en parkeringsplats och en garageplats, dessa är fasta per fastighet.

Det finns fastighetsägare som har entusiastfordon, bilar som oftast används enbart sommartid, t ex cabbar. Under vinterhalvåret ställs dessa fordon av.

Nu finns en proposition som ska upp nästa stämma som kort och gott innebär ett förbud mot att ha sin bil avställd om den står på en parkeringsplats inom samfälligheten, även på de parkeringar som hör till fastigheterna.

Parkeringarna som hör till fastigheterna ligger inte på fastighetsägarens mark utan på samfälld mark.

"Om du ska parkera din bil på någon av de platser som hör till din fastighet så måste den vara påställd"

Får en samfällighet gå in och detaljstyra på detta sätt?

Thomas
 
Låter märkligt då det finns parkering plus garage för varje fastighet. Det vore skillnad om det är kö till p-platser i området. Vad står i stadgarna?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det finns en motsvarande reglering av kommunal mark i 3 kap. 49 a § trafikförordningen. Den verkar dock finnas för att få bukt med skrotbilar. Har ni ett sådant problem också, utöver entusiastbilarna?

Det enklaste rådet är väl att ha entusiastbilen i garaget om den är avställd. Där kan ju inte gärna någon komma och snoka. Att anföra liknande praktiska skäl till att regeln bara skulle gälla utomhusparkeringen kanske också kan vinna framgång.

Jag antar att grundproblemet är att vissa tar upp mer än sina två tilldelade parkeringar och har en bruksbil som står på allmänna platser vilket gör det trångt för besökare eller leder till mycket felparkerande. Ett sätt att få bukt med det är förstås att få bort sällankörda fordon. Ett annat, antar jag, vore att få fler att få in bilen i garaget.

Om man kan definiera att bara påställda bilar får stå på parkeringen, ja, det kan nog tänkas gå om stadgarna är rymliga, vilket de säkert är. Att göra samma sak med garagen känns som sagt knepigare. Dels är de svårare att kontrollera, dels finns säkert redan många som inte får in bilen i garaget ändå – hur behandlar man dem?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Välj en försäkring som hanterar att ha bilen påställd året om på ett ekonomiskt sätt. Problem solved.
 
C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Välj en försäkring som hanterar att ha bilen påställd året om på ett ekonomiskt sätt.
Handlar också om fordonsskatten. Men vilka försäkringar erbjuder sådana möjligheter? Har förstått att det är så det generellt funkar för MC nuförtiden, men bil?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men vilka försäkringar erbjuder sådana möjligheter?
En sådan här kanske?

Information om entusiastbilförsäkring med punkter om åretruntgiltighet, skräddarsydd för äldre bilar, och fullt skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag personligen vet dock inte ett smack om dessa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vet inte vad för fordonsskatt på ett entusiastfordon som skulle vara så hög att man måste ställa av bilen?
Och fordon äldre än 30år som inte används yrkesmässigt är ju numera skattebefriade……
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vore intressant vad stadgarna säger om parkeringen. Det kanske inte går att ställa dylika krav.
Å andra sidan kan det vara bra att stryka sina grannar medhårs så de inte gör något dumt i affekt.
Vad är dessa "några personer" för personlighetstyper?
Arga grannen, avundsjuka herrn, tråkiga svenne etc?
Kan man se det kanske det går att inspirera dessa till att tycka annat.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Välj en försäkring som hanterar att ha bilen påställd året om på ett ekonomiskt sätt. Problem solved.
Det kan vara lättare sagt än gjort om man skall förvara bilen utomhus. Är det en entusiastförsäkring krävs normalt garageförvaring när bilen befinner sig "hemma".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
En sådan här kanske?
Nu tänkte jag själv inte i första hand på fordon som formellt uppfyller veteranbilsgränsen.
Men det står ju även "hobbybil" där, så det skall jag kolla upp. (y)
 
Claes Sörmland
N nordsluttning skrev:
Får en samfällighet gå in och detaljstyra på detta sätt?

Jag är tveksam. Med anläggningsbeslutet så kommer en rätt för delägande fastigheter att nyttja gemensamhetsanläggningen, t ex för ändamålet parkering. Även att parkera en avställd bil är parkering så jag har svårt att se att samfällighetsföreningen har laglig möjlighet att inskränka den rätten.

Det som samfällighetsföreningen skulle kunna göra är ju att tidsbegränsa parkeringen så att bilar måste flyttas regelbundet. Men så ska det skyltas för detta. Men jag gissar att detta inte hindrar just avställda bilar från att parkera.

Ett wildcard som alltid är bra att kolla upp är kommunens lokala trafikföreskrifter. De kan gälla även privata parkeringsplatser ibland, t ex om de ligger på allmän plats (definieras av detaljplanen).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N nordsluttning skrev:
Nu finns en proposition som ska upp nästa stämma som kort och gott innebär ett förbud mot att ha sin bil avställd om den står på en parkeringsplats inom samfälligheten, även på de parkeringar som hör till fastigheterna.
Att stämman fattar beslut om förbud för "långtidsparkering" på p-platser som inte är tillhörande någon fastighet låter väl ganska vettigt.
Jag hade röstat för. Men inte när det gäller avställda bilar på "egen" p-plats/garage.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ingen vet väl status på en bil som står i garage? Eller har de boende sina entusiastbilar stående ute på vintern och bruksbilen i garaget?
 
Vad kommer straffet att vara? Bötfällde någon bilar som står fel på andra sätt där eller är det bara "förbjudet"?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
e02jr e02jr skrev:
Vad kommer straffet att vara? Bötfällde någon bilar som står fel på andra sätt där eller är det bara "förbjudet"?
En bra fråga!

Det finns ju en reglering i samfällighetslagen som gör att samfällighetsföreningar inte har samma möjlighet att hitta på lokala ordningsregler som t ex bostadrättsföreningar har:

"18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats.

En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose."

D v s man kan inte utöka sin verksamhet bortom att förvalta samfälligheten, t ex styra över delägande fastighetsägares bilintresse. (Eller klassikern, tvinga folk att gå på städdagar.)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.