Hade en elektriker här idag som sa att han inte får lov att sätta nya uttag om det inte finns en jordfelsbrytare. Är detta verkligen riktigt?

Nu är jag inte mot jordfelsbrytare, tvärtom. Det ska in. Jag vill bara själv ha lite koll på om han är ärlig alternativt hur bra koll han har.
 
jo han får komplettera med fler uttag utan att montera jfb..
Det är vid nyinstallation man måste montera detta, eller om det är uttag som skall sitta utomhus, eller som kan antas att användas för utomhusbruk.
 
Ja och nej. Räknas det som underhåll så krävs inte installation av JFB, förutsatt att anläggningen är korrekt utförd enligt tidigare bestämmelser. Se ELSÄK-FS 2008:1
Men om uttagen kommer att ha en "ny användning", t.ex om bostadsrummet ska göras om till daghem, eller om rummet har byggts om så att det finns främmande ledande delar som har kontakt med sann jord, så krävs både jordade uttag och JFB.
Så elektrikern kan ha bedömt ditt fall så att de senaste reglerna måste tillämpas.
 
Bo.Siltberg skrev:
... att det finns främmande ledande delar som har kontakt med sann jord...
Kan du ge några exempel?
 
Vattenradiator är väl det vanligaste.
 
Endera gör man om enl. det ga. och nivån blir som det var innan renoveringen eller så gör man enligt det nya och då blir det både jordat och JFB.
 
Okej, lite tolkningsfråga också förstår jag det som. Möjligen faller det på att den inte är korrekt enligt tidigare bestämmelser isåfall. Anläggningen är sent 40-tal. Det finns delar i den som inte är korrekt utförda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.