Jag har efter fåregående ägares klåp att koppla bort panna och tömma det vattenburna systemet satt i nya panna och kört igång det igår. Efter att ha luftat så att alla element vattenfylldes så fick jag värme på tre element till sist, ett i källaren, ett på nedanvåningen och ett ovanvåningen. Höll på att lufta hela kvällen utan att där kom luft. Läste här att det skulle göras utan cirk-pump. Slog av den och några timmar senare så luftade jag, utan att hitta luft i systemet.

Startade cirk-pumpen igen och har luftat nu på morgonen igen med samma resultat. Ingen luft i systemet. Dock så får jag nu bara värme på elementet i källaren????

Vad raksignen kan vara fel? Alla stift till termostaten rör sig fint, har knackat med hammare på termostathusen också. Har kollat så att skruven på returledningen på elementen ej är stängd också.

Får dessutom varmt vatten tillbaka i returen vid pannan.

Alltsammans är inkopplat av en VVS, så det bör ju vara rätt kopplat.
 
Jag hade först kollat om rören är varma vid anslutning av radiatorerna. Är de det så är det något där som är fel. Kan då även vara att man kör slingan åt fel håll.
Om Rören inte är varma så är det något på slingan. Har slingan egen avstängning/strypventil? Kolla först upp den i så fall

Editerat.

Tvårörs med dålda skarvar kanske inte mitt första tips fungerar så bra.
 
Har du kollat din cirkulationspump?

Full med skit kanske efter div reparationer.
 
Cirkpumpen är som alla anslutningar nere i pannrummet helt ny.

Rören är inte heller varma vid anslutningarna till elementen, men efter luftning så är de alla vattenfyllda så det är ju ej stop på slingan. Pumpen är luftad och kör runt vatten och returen till pannan blir varm.

Sitter en skruvventil på returröret, som vad jag kan se är öppen, men jag ska gå ner och skruva på den och se om det hjälper.

Jag har två element till i källaren som jag inte heller får värme på. Både med anslutningsrör som kommer ovanifrån så VVS-killen sa att i de elementen kan det aldrig bli luft. Har luftat utan att få ut luft också. Har pratat med säljaren och förhoppningsvis så kommer VVS-killen ut ivkäll och kollar upp allt.
 
Som det kan vara. Skruvventilen på returen var stängd :surprised:

Nu är här luandes varmt. Dags att skruva ner shunen och montera innesensorn till motorshunten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.