Hej,

Har tänkt bygga en altan i vår och är lite i planerings stadiet, problemet är att huset står på sprängsten, även tomten är uppfylld med sprängsten och sen ca 30 cm med jord dock inte där den tilltänkta altanen ska byggas...
Hur skulle ni lösa det med plintarna?
Man vill inte att det ska bli någon tjälskjutning, tomten är väldigt väldränerad pga av all sprängsten, så det borde inte bli något problem med tjälskjutning tycker man?
I sådant fall borde huset också teoretiskt kunna flyttas då det också står på plintar (Älvsbyhus) visserligen är dom nergrävda på frostfritt över metern ner i sprängstenen med en stor betong platta under sig.

En tanke är om man kunde gjuta en "klump" på marken (sprängstenen) stoppa dit gjutröret sen gjuta upp så jag får en plint med en "platta" under sig.
Blir max 30cm hög. Att gräva ner till frostfritt är inte ens att tänka på...

Ett annat alternativ kanske kan vara att använda en betongplatta/trädgårdsplatta på sprängstenen sen en trästolpe upp till bärbjälken? Handlar också om en bit på max 30cm.

Hjälp mig med idéer och era tankar kring mitt problem, då jag själv kört fast...


//mvh
 
Armera ner i sprängstenen så är det inga problem!
Borra 10 cm djupa hål med en borrhammare, slå i 3-4 st armeringsjärn, och ställ röret omkring, fyll med grovbetong.
Kanske får du klafsa till en "start" först som får bränna innan, så röret sluter hyggligt tätt och inte all betong rinner ut i botten på röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.