Hej,

Jag har nyligen köpt ett hus på ca 90 m2 där elektrisk golvvärme (T2 blå) skall vara installerat. Problemet är att detta inte värmer tillräckligt och är ganska ojämnt.
Framför allt i kaklat badrum har jag tidigare tydligt känt att det kan bli hyfsat varmt, men nu med termostaten på max har det inte kommit upp i någon nämnvärd temp alls på ett par dygn (nu är första gången vi bott och övernattat i huset).
Kan det vara felkopplat så att det värmer men inte når full effekt...eller är det någon som kan ha någon idé vad som kan vara problemet?
 
Felkoppling är osannolikt.
Termostaten kan sluta att fungera efter x antal år. Spänningsmätning krävs för att kolla detta.
 
Ok, termostaten är ett analogt, men grön lampa lyser (och röd ibland)....kan det vara kasst ändå!?
Att mäta upp spänning, är det något man kan ge sig på självt enkelt eller bör man koppla IM elektriker direkt?
 
Låter som det är en elektronisk termostat (ej bimetall), då sitter det ett relä i den.
Det finns flera trådar på forumet om defekta golvvärmetermostater, sök så hittar du.

Relativt enkelt att mäta på termostatens plintar om det går ut spänning till slingan.
Krävs att du har en multimeter och lite känsla för att rota med spänningssatta detaljer.
 
Ok, stort tack för den snabba hjälpen(y)
 
Jag har en Telldus Tellstick Lite v2 som jag planerar koppla in, och har redan innan varit sugen att hitta en zwave termostat till golvvärmen för att kunna styra/ha koll på värmen på distans. Nu verkar vara hög tid att testa detta.
Finns några tips på bra zwave (eller 433mhz) termostat som skulle funka?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.