Hallå alla kloka...

Jag har precis fått en Thermotech microshunt installerad till mitt nya köksgolv... Men hur mycket jag än eldar upp pannan så får jag inte upp den över 30 grader även fast jag öppnat shunten fullt och kör pumpen på max.

Det är inkopplat på ett enrörsystem, och elementet som tidigare satt där är bortplockat..

Det är två element innan på slingan och dom blir tokvarma på en gång, så det kan inte vara för låg vattentemp.

100_2262.sized.jpg

Jag har provat allt jag kan komma på, så nu skulle jag behöva lite tips.. ???
 
När jag eldar upp pannan till 50 grader så kommer jag upp i 30 grader i slingan, men sedan spelar det ingen roll hur mycket varmare pannan blir eftersom den stannar på 30 grader även fast shunten är helt öppen och pumpen går (hör tydligt att den surrar).

Elementen före och efter blir varmare och varmare ju mer jag eldar..

Jag har tyvärr inte fått någon instruktionsbok för den, och på tillverkarens hemsida finns bara reklamblad.
 
Du ska inte ha samma temperatur som på elementen. 30 låter ganska lagom tycker jag. "tokelda" till 50?
 

vad jag kan se på fotot så sitter de ett bypas rör mellan tillopp o retur på matar stammen...sitter där ingen stypning så du kan justera flödet till shuntgruppen?
 
El_-micke skrev:
vad jag kan se på fotot så sitter de ett bypas rör mellan tillopp o retur på matar stammen...sitter där ingen stypning så du kan justera flödet till shuntgruppen?
Nope, där rinner det så mycket som det vill.
 
sitter det ingen strypning och/eller backventil blir det ju så att pumpen mest suger eget returvatten...........hur stor tempskillnad är det mellan tillopp å retur på golvslingan?
 
30 grader in och 30 ut, så shunten fyller inte så stor funktion eftersom den alltid är helt öppen..

Det är ingen stypning eller backventil, men enligt tillverkaren så ska 10 cm rör vara tillräckligt för att den inte ska suga sitt eget vatten...

Fast jag tycker fortfarande att jag borde få upp mer värme i slingan än 30 grader... Om vattnet från pannan är 60 så tycker jag iallfall att jag borde få 45 grader i början av slingan när shunten är helt öppen och pumpen går på full fart.
 
Hej,
Vad jag kan se av bilden sitter det en by pass innan shunten, typ 15 mm kopparrör. Jag är övertygad om att det röret släpper igem för mycket vatten. Ta bort det och proppa T-rören.

Sedan vet jag,av egen erfarenhet, att kopplet, där tillopp och retur är anslutna, är omställbart för 1 elle 2 -rör system.

Jag tror det funkar med desa åtgärder.
 
azator skrev:
Sedan vet jag,av egen erfarenhet, att kopplet, där tillopp och retur är anslutna, är omställbart för 1 elle 2 -rör system.
Hur ställer man om den till enrörsystem? Tror jag sätter en Kulventil från Clasohlsson (30-6591) vid bypassen i så fall, istället för att plugga.. Så kan jag stänga av golvvärmeslingan och ändå få cirkulation i elementen.
 
Hej,
Jag känner en som jobbar på företaget - skicka ett mail till lasse@thermotech.se, så kan han skicka dig installationsanvisningen för Micro.

Jag vet att de håller på att lägga upp alla anvisningar på nätet - vad jag hörde höll de på att släppa nya produkter och skall uppdatera info om alla.
 
Tackar, ska ta och maila honom så fort klinkern torkat klart så jag kan börja experimentera med värmen igen...
 
Du vill nog ta bort epostadressen och och skicka den som ett privat meddelande till mig istället så att inte din stackars kompis får massor av spam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.