Vi har ett huslån uppdelat i tre delar - en del bunden 3 år, en del rörligt, och en del topplån/rörligt. Nu har jag bommat att det gått ett år sedan lånen togs, och då har vi "såklart" blivit av med ränterabatten på de rörliga lånen. Jag tycker det är otrevligt att banken bara tar bort rabatten utan att meddela mig, men jag blev informerad redan från början att de har ett ettårs-system på det, så jag kan inte gärna beklaga mig allt för hårt över det. Ska naturligtvis kontakta dem nu och se vad vi kan komma överens om.

Men. De har också tagit bort ränterabatten på mitt bundna lån, där det alltså fortfarande är 2 års bindetid kvar. Får de göra det?

Ska leta upp avtalen imorgon, men enligt vad jag kan se i mailkonversationerna med banken inför tecknandet av lånen så står ränterabatten inte inskriven/omnämnd i låneavtalen (däremot har jag alltså skriftligt i mail bekräftande av att jag då skulle få 50 punkter rabatt på samtliga lån).
 
Men vilken ränta står angiven i låneavtalet?

Om de exempelvis ger dig ett lån med 2% ränta enl. avtalet, och sedan ger 50 punkter rabatt på räntan, då kanske de faktiskt kan höja räntan efter det där året. Även om jag trodde (och det tror nog de flesta) att en given bunden ränta skall gälla under hela bindningstiden.
 
Har man en bunden ränta med en ev. rabatt så kan man inte ta bort den under avtals tiden . Hade samma problem med Swedbank att efter 1 år så tog man bort den avtalade rabatten det här gällde en löpande ränta men man blir bara trött på att man inte skickar någon som helst info om att det är på gång. Dom tjänade en månad innan jag fick tillbaka den avtalade rabatten. Sen när det gäller Swedbank så har man nu gått ifrån det här med personliga kontakter och man hamnar i deras låne avdelning. Har kollat med Nordea för att flytta lånen dit men dom är på väg in i samma system att man inte har någon personlig kontakt och då sitter det folk med en tabell som gäller för mig och dig utan någon som helst personlighet. Så det gäller att hitta en bank med ett lokalt kontor som man gå till när det gäller! Sen beror ju allting också på hur mycket du har på andra konton 😆. När jag hamnade i Swedbanks och deras låne avdelning så kunde man ge mig en rabbat på några tiondels procent enheter men jag tyckte att jag vill ha mer så min reaktion blev att jag sa att dom kunde dra nån stans 😆
3 dagar senare får jag ett mejl att man såg mig som en så bra kund att man hade sänkt räntan några snäpp till !! Är det så här det ska vara! Jag tycker inte det!
 
Jag var med om samma sak, med rönterabetten på ett rörligt lån. Fick då veta att rabatten bara gäller ett år, och att man själv måste hålla koll på detta. Jag kontaktade banken när jag såg att den var borta, och de la tillbaka rabatten i ytterligare ett år. Kan vara det. Bara maila till banken, så att du har allt skriftligt, så fixar de nog det.
 
Be banken förlänga med mer än ett år. Dom kan det om dom vill :)
 
I avtalet står den "riktiga" räntan, och sen har jag då en mailkonversation där jag ifrågasätter varför avtalet inte har ränterabatten inskriven, och där min bankman svarar att ränterabatten registreras i samband med att lånet betalas ut.

Jag har faktiskt en namngiven bankman, även om jag bara har träffat henne vid ett tillfälle, i samband med att vi tog lånet. Och förutom det här så har jag varit nöjd med kontakten med henne, så jag hoppas att det ska lösa sig när jag får tag i henne... Min erfarenhet generellt gör mig dock lite pessimistisk, så därför är det intressant att höra andras tankar kring vad banken får göra, fr a då just med det bundna lånet.
 
Låter lite konstigt att rabatten inte är inräknad i den ränta som står i avtalet för bundna lånet. Det är alltså listräntan när lånet togs som står där om jag förstår dig rätt? Då låter det som att det är upp till banken om de vill vara snälla och ge dig lägre ränta än avtalat.

Jag råkade ut för samma sak som du med det rörliga lånet, såg det efter två månader med listränta. Jag ringde till banken och var lite artigt missnöjd och fick tillbaka rabatten samt mellanskillnaden de två månaderna. Tycker att det är småaktigt att de sitter och hoppas att man glömmer bort att man måste jaga dem varje år.
 
Det man kan vara säker på är att bankerna försöker alla tricks för att tjäna pengar. Det är bara att kräva att rabatten ska gälla lånetiden ut!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Huslån uppdelade i flera delar är väl kass?
Om en av delarna är bunden är det bökigt att byta bank... bättre med separata lån.
Det är förmodligen så att ränterabatten gällde hela lånet och var just en rabatt vilket inte blir gelt lättbegripligt med uppdelat lån.
 
Ja, det är listräntan som står i avtalet.
Vi får se - jag pratade med bankmannen i förra veckan, det lät som att hon skulle lösa det, men hon ville titta på det och återkomma.

Vi har inte lånet uppdelat i särskilt många delar, det är bara en del som är bunden, och det är klart att det innebär att vi inte kan byta bank förrän om två år till, men det var ett aktivt val vi gjorde.
 
Nu är det rätt många år sedan jag hade uppdelade delvis bundna lån. Men när jag bytte bank den gången, så var det inga problem. Den nya banken tog över lånen allteftersom de förföll hos den gamla banken, tog väl 2 år innan allt var flyttat.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag hade 5-årsbundet amorteringsfritt lån där sparbanken syd plötsligen började dra amortering. Det tog ju ett par månader innan jag märkte det. Då jag ringer och frågar menar banken att de "tycker" att jag bör amortera ...!!! Samtidigt säger de att de kan sätta tillbaka pengarna på mitt konto, om jag vill! Och det ville jag.

När samma dragning skett för tredje gången bytte jag bank!
 
hempularen skrev:
Nu är det rätt många år sedan jag hade uppdelade delvis bundna lån. Men när jag bytte bank den gången, så var det inga problem. Den nya banken tog över lånen allteftersom de förföll hos den gamla banken, tog väl 2 år innan allt var flyttat.
Det beror väl på hur pantbreven ser ut. Jag har avårt att se att en bank lånar ut pengar utan säkerhet, men så länge det finns pantbrev som kan flyttas är det ju inga problem. Fällan är väl snarare att köpa en fastighet och ta ut ett jättebantbrev som täcker hela lånebehovet och sedan ta ett lån med den panten och dela det i delar med olika bindningstider.
 
Nu har jag pratat med banken, och kan uppdatera med att det löste sig ännu smidigare än jag hoppats. Bankmannen löste det på två dagar, drog tillbaks maj månads avier (som redan lagts in) och korrigerade till den "rätta" (rabatterade) räntan. Tydligen var det dessutom ett misstag att ränterabatten försvunnit på det bundna lånet, där borde den hänga kvar tills lånet löper ut. (De rörliga lånen däremot kommer jag få bevaka om ett år igen, men det kan jag leva med). Jag är nöjd!
 
Det är nog väldigt ofta ett "misstag", i vart fall varje gång någon upptäcker det och påpekar det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.