HOBBY ARCHITECT
Jag har hört att man inte får ha kamin i radhus utan att det måste vara en viss längd mellan nåt vad det nu var. :) Gäller detta även om det är garage eller carport mellan husen eller om det är lite mellanrum mellan husen?

Besökte någon som bodde i ett radhus som var i slutet av en rad, alltså hade en gavel och där hade dom en kamin.

Trist. :( :( :( Har även ritat ett radhus med kamin i.
 
Reglerna skiljer sig nog mellan olika kommuner och olika radhusområden. I det radhusområdet som jag bor i så är det flera hus som installerat kamin i efterhand. Området är byggt -79.

Dock finns det begränsning hur ofta och mycket man får elda här.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Kolla med kommunen, de kan ge svar. Annars får man kanske nöja sig med en skorstenslös kamin och elda alkogel.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
laidback skrev:
Reglerna skiljer sig nog mellan olika kommuner
Ok, vet du nåt om vad som är vanligt... jag ska själv inte bygga, jag är bara nyfiken på arkitektur.
 
Kan skilja från område till område i samma kommun också. Där jag bor finns inga begränsningar, i ett nybyggt område en km bort är det stopp för alla att sätta in kamin oavsett bostadstyp.
 
HOBBY ARCHITECT
gunric skrev:
Kan skilja från område till område i samma kommun också. Där jag bor finns inga begränsningar, i ett nybyggt område en km bort är det stopp för alla att sätta in kamin oavsett bostadstyp.
Vet du nåt om vad som kan vara orsakerna till de olika skillnaderna...
 
harry73
De vanligaste är tror jag att brf förbjudar det istället för kommunen
 
Gissar bara nu men kan tänka mig att de bl.a. väger in hur tätt de tillåter byggnationen och omkringliggande natur. I det här fallet är det små tomter och området ligger i en sänka så risken för inversion är nog överhängande under vintern.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.