En propp gick här i förmiddags och jag har sedan dess försökt felsöka min elanläggning. Jag har kommit fram till att min nya samsung TV skickar ut 50 volt från HDMI-kabeln. När jag tar och mäter mellan änden på hdmikabeln och jorden i eldosan så får jag 50 volt. Detta innebär att när hdmikabeln är kopplad till datorn så får jag 50 volt ut i anläggnigen baklänges så att säga. Så på datorn bak där man vanligt vis stoppar in elkontakten får jag 50 volt på varje stift (alla tre).

Har försökt hitta kabelbrott, lös nolla eller något mer rimligare till detta. Men allt ser bra ut. Det är väl inte bra att skicka ut 50 volt baklänges i bland annat jorden? Bytt skarvdosa och testat olika grupper. Tillomed när jag trog en förlängningssladd från andra sidan huset och kopplade in tvn fick jag drygt 50 volt mellan hdmi och jorden. Kollat proppskåpet och där ser allt bra ut, inga lösa kablar.

Kan en enda tvapparat spöka så in i helsike? Tacksam för svar.
 
TVn är ojordad va? Det är i så fall helt normalt.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TVn är ojordad va? Det är i så fall helt normalt.

Ja det stämmer bra, ojordad. Blev väldigt orolig då det känns som 50 volt är ganska mycket. Får tex 50 volt mellan metalldelar som hdmikabeln går till och jorden.. mellan Playstation4an och chassiet på datorn tex till jorduttaget så att säga, inte så jag känner någon stöt direkt men kan ju mäta upp det med multimetern. Är det inte detta som kallas backström och bör undvikas? Kan jag isolera hdmi-kabeln på något vis?
 
Det kan bli upp mot 115V. Strömmen är dock väldigt låg. Du ska inte försöka isolera HDMI sladdens jord.
 
Det blir en kapacitiv koppling från 230V mot signaljord i TVn. Den orkar driva någon mikroampere. Räcker för mätinstrumentet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.