Hej, Har varit sugen på en transmissions planslip RS 100 C ett tag, Har kollat runt på nätet och knappt hittat något om denna maskin. Det enda mer uttömmande jag fann var ett inlägg i detta forum från OHE 20110223, under rubriken "Planslipen död och begraven". Maskinen blev rejält sågad i detta inlägg vilket inte kändes så bra då man hade stora förväntningar på denna produkt. Dock kunde jag inte sluta tänka på denna maskin så efter lite telefonsamtal så fick jag möjlighet att låna hem en och prova den.

Projektet var att slipa upp ca två golvytor på ca 30 m2 vardera, det ena gran, ca 10 år gammal, aningen slaget, behandlat med 4 ggr Timberex. Det andra golvet i ek med motsvarande behandling. Förutom detta så fanns en dörr med gammal lackfärg som skulle slipas ned.

Provade först med ekgolvet. Maskinen fungerar helt perfekt, god avverkning, låga vibrationer, god spånsugsfunktion, kränger inte. Har provat papper 50, 100, 120, sätter knappt igen någonting. 30 m2 nästan trärent tog ca 1 timme ett sträck. Maskinen känns riktigt robust och blir inte speciellt varm vid kontinuerlig körning. Gammal lackfärg på dörren försvann snabbt och smidigt. Har jämfört med min RS 400 planslip samt med Rotex 2 som båda också är kanonmaskiner. Fördelen med RS100C för applikationen ovan är att den enligt mig är mycket lättare att handha vid större plana ytor. Klarar till och med att köra den med en hand över golven.

Detta är mina synpunkter efter bara ca 3 timmars jobb. Finns det någon annan som kört lite mer och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Det luktar reklam...
 
Fluxor skrev:
Det luktar reklam...
Jag känner också doften..
 
Håller med om att inlägget är lite lustigt för att vara ett debutantinlägg MEN jag kan heller inte se varför någon skulle vilja göra reklam för en festool skakslip och ha någon vinning på detta.

Personligen har jag förpassat allt vad som heter skakslip till återvinningen för länge sedan och att någon skulle komma med ett förslag att använda en sådan för att slipa trägolv så skulle jag i princip idiotförklarat personen. Nu påstår TS att han slipat ett 30m2 trägolv på en timme med en skakslip med gott resultat, då blir man ju nyfiken... Hur i h..e är detta möjligt?
 
Och så klart vill vi se bilder, före, under och efter :)
 
Om man skall vara noga så har TS inte nämnt ordet Festool, eller var hen har köpt eller lånat maskinen. Tillverkaren själv hävdar ju att transmissionsplansliparna avverkar snabbt, så det är klart att man blir nyfiken. Det är alltså ingen vanlig skakplanslip med snabbt snurrande excentrisk klump, utan en tvingande transmissionsdrivning, om jag har förstått saken rätt. Jag vill gärna veta mer om detta.
 
Vad är en transmissionsplanslip?
Jag har slipat golv vid några tillfällen, och då har det varit med såna där maskiner man hyr, som man går med, de är mer som gräsklippare än handverktyg. Och inte gjorde man några 30m² på en timme med en sådan, det tog mycket längre tid. Så den där planslipen det handlar om, som jag förmodar är en handhållen maskin, måste vara nåt alldeles extra.

Det är 1m² på 2 minuter. Det hade varit bra stressigt bara att föra en maskin över den ytan för en sista finputs på den korta tiden. Nu var det fyra lager färg som skulle väck. Från ek.
 
Redigerat:
Vet inte var gränsen går när man pratar märken på verktyg eller maskiner, finns alltid risk för reklam eller tvärt om. I detta fall tror jag denna produkt är rätt udda, rätt så dyr, och absolut ingen direkt konsumentprodukt. Har inte träffat på någon i x välsorterade yrkes butiker som överhuvudtaget känner till denna maskin. Det är därför jag frågar på detta forum.
Personligen tycker jag forum som detta är ett suveränt sätt att dela på erfarenheter, positiva eller negativa, helt enkelt.

Kan nämna då jag jobbat som golv slipare att denna maskin inte är i närheten av en stor och tung bandslip på 75 kg med dessutom betydlig högre effekt. Har inte provat planslipen på gammal golv lack, men jag tror det skulle bli rejält mycket tuffare och skulle nog inte fungera med planslipen alls. Mina golv är slipade och oljade för tio år sedan med en härdande träolja (tunna lager) som jag nämnde tidigare och jag slipar om dessa nu då jag vill måla dom i stället. Alltså mycket mer lätt slipat jämfört med gammal golv lack. Dessutom är golv ytan hyfsat jämn från tidigare slipning. Använde 50 korn papper mestadels. Vägde för skojs skull dammpåsen från 30 m2, ca 2-3 kg på en gammal badrumsvåg, så det är inte frågan om några jättemängder spån direkt.
Skulle i alla fall vilja veta om det finns någon som har erfarenhet från denna maskin då den är rejält udda?.
 
Tretti kvadrat trärent på en timme med en liten handmaskin??
Tillåt mig tvivla.
 
Jag har faktiskt slipat mindre golvytor och inte orkat skaffa riktiga golvmaskiner då, och istället tagit en Festool Rotex 150, med förvånansvärt bra resultat.

Om maskinen TS pratar om har liknande bra egenskaper så kan jag förstå att han är nöjd.

I mitt fall var enda problemet att jag saknade ett sånt där kantskydd som ROtex:en kan utrustas med, samt att det är förbenat svårt att slipa hörnen med en rund slipmaskin...
 
Nimajneb skrev:
Det är denna.....
[länk]
Jo, jag hittade också den länken. Men jag vet inte vad som menas med "hög jämngång med hjälp av vibrationsstopp" eller "växelreducering". Så jag hoppades någon skulle förklara med vanliga ord vad det är som gör den maskinen så bra.
 
Verktygsnörd skrev:
30 m2 nästan trärent tog ca 1 timme ett sträck.
Är det verkligen en klock-timme du menar? Det var inte så att maskinen var så rolig att jobba med så att det kändes som om tiden gick fortare?

Mitt köksbord är ungefär 1m² stort. Om jag torkar av det noggrant med en trasa, så tar det ungefär två minuter. Jag har svårt att visualisera att om jag haft en slipmaskin i handen i stället för en trasa, så hade det inte bara varit smulorna som varit borta, utan också lacken. På samma tid.
 
Två minuter för att torka av ett 1 m2 litet köksbord? Det skulle jag dra över på 10 sekunder . max! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.