hej!
vi ska snart bygga hus och kollar lite på olika avlopps lösningar
och hittade Fann in-drän biobädd 5 och det verkade smidigt bara att gräva ner
tänkte kolla om det är nogon som har någon erfarenhet eller vet om det är bra grejer.
Mvh Erik
 
Glöm inte att det ska till en slamavskiljare med bara. :)
Fann marknadsförde detta ett tag som ett minireningsverk, men det är en tät markbädd som ventileras med fläkt.
 
hej!
jo jag ringe och fråga en säljare på avloppscenter att man skulle ha en slamavskiljare också
har tänkte kolla om någon använtsig av en sån här och om dom har haft nårga problem.
 
Hej, har fått godkännande för min sommarstuga att använda markbädd 5 i kombination med slamavskiljare. Kommer bara att ha BDT. Komer att gräva ned detta i april/maj. Också intresserad av erfarenheter. Fördelarna som jag ser det är det inte behövs grävas så mycket samt att det är färdiga enheter som bara kopplas ihop. Nackdelarna är att el måste dras.
 
Har nu installerat mitt system för BDT: Fanns slamavskiljare (2k) SA900 + Biobädd 5.

Kostnad för SA900 och Bio5: 30 kSEK + diverse rör 2 kSEK + 20 ton grus 6 kSEK + minigrävare 3 dar 5 kSEK + avgift kommunen 2 kSEK= 45 kSEK. Inga provgropar behövdes eftersom det är ett slutet system. Kommunen tyckte inte heller det var nödvändigt att komma ut och titta eftersom det är "ett färdigt system" som installeras. Jag tycker att det har funkat smidigt att klara av detta ensam under 3 dar. Hade blivit lite billigare med en traditionellt byggd markbädd eller infiltration men ochså lite mer strul med provgropar, myndighetsbesök etc. Jag antag också utan att heltundersöka jorden att min leriga mark inte skulle funka för infiltration så markbädd var ändå den troliga lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.