Jag har en utdragbar skärbräda i ett 50-talskök där fanéren sett bättre dagar och behövs därför bytas ut. Vilket fanér ska man välja? Hur tjockt? Hur limmar man dit det? Vad kostar fanéren ungefär? Finns det att köpa online, hatar att gå i affärer, så det vore skönt att slippa.
 
Det finns sådana skärbrädor att köpa som metervara i välsorterad bygghandel, bara att tala om vilken bredd du ska ha... Vet att Beijers i Karlstad hade för ett par år sedan iallafall.
 
Det är som sagt ett 50-talskök, så moderna skulle se helt galet ut. Jag föredrar dessutom att renovera det jag har. :)
 
Kompromiss genom att behålla handtagsdelen som syns utåt, men montera en ny brädbit på den?
Som möjligt alternativ om det är svårt att ordna bra montering av nytt fanér.
 
Det skulle krävas att jag kan konsten att såga rakt.:surprised: Så fanér är klart att föredra för min del.
 
Det krävs limpress för att fanera om skärbrädan, ett diversesnickeri kan göra det.
Sedan kanske det är enklare att köpa färdig skiva och flytta över fronten.
Hur som helst, kan du inte såga rakt så fixar du inte detta utan får ge dig ut i folkvimlet.

Protte
 
Det är såga jag inte kan, men skära går alldeles utmärkt.
Kan vi hålla oss till frågorna i TS nu? Dessa är:
1. Vilket fanér ska man välja?
2. Hur tjockt?
3. Hur limmar man dit det?
4. Vad kostar fanéren ungefär?
5. Finns det att köpa online, hatar att gå i affärer, så det vore skönt att slippa.
 
Vet du vilket träslag skivan har i dag? Teak var ganska vanligt på 50-60 talet.
 
arneri68 skrev:
Vet du vilket träslag skivan har i dag? Teak var ganska vanligt på 50-60 talet.
Tyvärr är fanéren i för dåligt skick för att jag ska kunna se vilket träslag det är, den har verkligen blivit misshandlad.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
[länk]
Tack, det var en bra sida.
 
Jag tror att man brukade använda bok. Teak är för mjukt och för aromatiskt för en skärbräda som skall gå att använda
 
1. Bok smakar inte, tänk på glasspinne, de är av bok
2. 2 mm är lagom att slita på.
3. Man limmar med vattenfast lim i en limpress, en koloss på mellan 2-5 ton.
4. Kostnaden kan vara så lågt som kaffepengar till några hundringar.
5. Online skulle jag aldrig köpa, vill nog känna på faneret så det är sprickfritt och inte alltför mycket tvärved.

Bara svar på 4 frågor och tyckande på en.

Protte
 
Man kan även vakuumfanera med ganska enkla medel.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att man brukade använda bok. Teak är för mjukt och för aromatiskt för en skärbräda som skall gå att använda
Möjligt att bok användes, men på 50-60 talet var teak oerhört vanligt i möbler, arbetsbänkar och utdragbara skärbrädor. De var dessutom ofta fanerade. Utdragbara skärbrädor används oftast bara för bröd. Skär du en saftig köttbit på en utdragbar skärbräda hamnar köttsaft på golvet.

Jag tror inte den aktuella skärbrädan ursprungligen fanerades med bok. Det hade varit billigare att stavlimma massiv bok.

En bild på skärbrädan skulle kunna ge en ide om vilket fanerens träslag?
 
min utdragbara från 80-talet var av bok. Bok ger ingen bismak och används ofta till föremål som har kontakt med maten typ kavel, skärbräda
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.