Jag är nyfiken på hållbarheten hos kök med luckor i fanér kontra massivträ. Alla kommentarer och aspekter tages tacksamt emot.

Jag föreställer mig att massiva luckor i t ex ek är betydligt dyrare än fanér och att de kräver mer underhåll och skadas ganksa lätt av vatten t ex. MEN den stora fördelen skulle vara att de faktiskt går att slipa och lacka om eller måla, vilket i så fall skulle ge köket (åtminstone i teorin) en längre hållbarhet...?

Jag har noterat att många kökstillverkare erbjuder luckor där ramarna är solida och speglar är fanér. Vad är poängen med detta? Man missar lixom alla fördelarna då?!

Hur dyrt är egentligen ett normalstort kök i massivt trä i förhållande till fanér? Någon som betalt tillägg för detta hos någon av hustillverkarna och vet vad merkostanden rör sig om?

Slutligen undrar jag om någon kan tipsa om tillverkare som har helt släta luckor i solid ek?
 
Jag har utrett lite...

Dels har vi ett kök (Vedum) med målad mdf på landet. Det är tre år gammalt, inte använt dagligen, men med två småtjejer som ÄLSKAR att diska.
Så det har testats rätt hårt...och är faktiskt rätt sjavigt.

Så i stan nu tar vi merkostnaden.
Om man tittar på de anbud vi fått, och jämför med typ IKEA:s mellansortiment av luckor och stommar, så kostar ett massivt björkök med täckmålning i runda slängar två-tre gånger så mycket som IKEA.
Men sedan tillkommer ju bänkskivor, vitvaror, diskbänk etc.
Om man köper samma material till bägge köken så blir fördyringen i vårt fall ungefär 30% räknat på hela köket, inklusive vitvaror.
Då kan vi ju dessutom köpa köket exakt som vi vill ha det med bredder, höjder etc.
Alla material i massivträ, även stommar.

Om man sedan tycker att det är värt det?
Bedöm själv!
 
Mitt kök som jag beställde från Tibrokök med fanerade luckor kostar 39.000.
Samma kök men med massiva luckor skulle kosta 49.000.

Enligt säljaren kan man köpa faner från fabriken ifall det behövs.

Jag föreställer mig att det är bänkskåpens luckor som slits mest, men de är å andra sidan inte i ögonhöjd. Jag vet inte om jag skulle reta mig mer eller mindre på repor i faneren som i den massive luckan :-?

Om du slipar EN massiv lucka måste du slipa alla 20 för att få samma nyans i träet ;)

Det är väl kanterna som tar mest stryk, därför gör exempelvis ikea ramar i massivt trä med fanerade speglar. Köper man fanerat får man se till att kanten är i ett tåligare material än speglarna, som ex. Tibroköks multiplexlist.

Jag föreställer mig att man även kan laga mindre repor med påstrykning av tunn färg.
 
Att massivt skulle vara mer stryktåligt än faner anser jag vara
en snevriden bild av verkligheten.
Trä är trä och inte något speciellt hållbart material mot slag mm.
Medans fanerade luckor är fanerad på en oftast hård MDF skiva.
Så jag anser att fanerade luckor tål mer än massiva ur den
synpunkten. Men man kan aldrig få samma genuina kännsla
i ett fanerat kök som i ett massivt.

 
Min erfarenhet av fanérade köksluckor är att de riskerar ta in fukt i skarven mellan kantlist och fram/baksida. Detta gäller till 99% diskbänkskåpets luckor där vattenspillet kan orsaka svällning i en fanérad lucka. Kommer det in fukt i en spånskiva/mdf så är man rökt.
 
Egentligen var det Fasting65s kommentar jag har funderat mest över hela tiden.

Jag har själv idag ett IKEAkök med bara fem år på nacken i någon slags vitmålad fanér och det ser förfärligt ut vid diskbänken.

Vad är egetligen det bästa valet (helt förutsättningslöst) om man som Nix (och jag) har diskande barn och torkar så mycket man kan, men det räcker ändå inte...

Helt enkelt - vad är tåligast? Material, färg, tillverkare, typ av lucka (slät, spegel annat)?
 
Jag tror att massivt är bäst, så klart, eftersom vi valt det ;) (Men MDF är nog optimalt, se nedanstående resonemang).

Visst kan det bli slagskador, men det går att spackla, om man täckmålat dem.
Täckmålat står bättre emot. Ja, klarlackat förstås. Tills det blir skadat. Då måste det bättras.
Luckan skall naturligtvis inte ha profiler etc, eftersom det blir svårare att torka torrt.

Jämför med golv.
För det första skall man helst inte ha trägolv i kök...
Men om man har det skall det vara lackat/målat och i hårdast möjliga träslag.
(Linoleum-/stenluckor är inte så vanliga...)

Trä rör sig dock, så förmodligen är en industrilackad mdf att föredra.
MEN: Trä tål att fuktas och torka. MDF:en måste man byta lucka om själva borden blir fuktskadad.
Jag tycker att trä ger en levande känsla, och är beredd att ta den eventuella kvalitetsförsämringen.

Med tanke på hur ett restaurangkök ser ut så är nog svaret rostfritt/aluminium eller annan metall! Men det passar inte så bra i vårt hus från 1928, tycker vi.
 
Nix skrev:
Jag tror att massivt är bäst, så klart, eftersom vi valt det ;) (Men MDF är nog optimalt, se nedanstående resonemang).

Visst kan det bli slagskador, men det går att spackla, om man täckmålat dem.
Täckmålat står bättre emot. Ja, klarlackat förstås. Tills det blir skadat. Då måste det bättras.
Luckan skall naturligtvis inte ha profiler etc, eftersom det blir svårare att torka torrt.

Jämför med golv.
För det första skall man helst inte ha trägolv i kök...
Men om man har det skall det vara lackat/målat och i hårdast möjliga träslag.
(Linoleum-/stenluckor är inte så vanliga...)

Trä rör sig dock, så förmodligen är en industrilackad mdf att föredra.
MEN: Trä tål att fuktas och torka. MDF:en måste man byta lucka om själva borden blir fuktskadad.
Jag tycker att trä ger en levande känsla, och är beredd att ta den eventuella kvalitetsförsämringen.

Med tanke på hur ett restaurangkök ser ut så är nog svaret rostfritt/aluminium eller annan metall! Men det passar inte så bra i vårt hus från 1928, tycker vi.
Men trä slår sig ju om det blir fuktigt på vissa ställen och inte på andra. Det blir springor mellan limningarna. Det borde inte vara någon skillnad på svullen MDF / laminat jämfört med sneda luckor och springor.

Träet kan också slå sig beroende på säsong och luftfuktighet.

Kanske man skulle dra över den övre listen på diskbänksluckorna med lite extra lack ??

Sedan finns det ju alla de här små hyllbärarhålen i sidorna. Ska man proppa igen dem med silikon ?? Ja, det är väl lika bra ...

Man borde ha stenluckor och platsgjutna betongskåp.
 

Den största fördelen med fanér är priset. I alla andra aspekter är massivt trä att föredra.
 
Fagerborn skrev:
Man borde ha stenluckor och platsgjutna betongskåp.
Man borde äta hämtmat på engångstallrikar och bygga om köket till hobbyrum ;)
 
Nix skrev:
[quote author=Fagerborn link=1139825072/0#7 date=1139955528]

Man borde ha stenluckor och platsgjutna betongskåp.
Man borde äta hämtmat på engångstallrikar och bygga om köket till hobbyrum ;)[/quote]

;D

Att du inte sa det för två månader sen. Jag kunde ha sparat mer än 100.000 kronor på mitt kök. Tänk så många gånger man kunde äta ute för de pengarna :p
 
Och du tror att hobbyrummet hade blivit gratis?
Inte mina hobbies i alla fall!

Jag tror att du skall luta dig tillbaka och konstatera att du inte bara älskar köket (för det tror jag att du gör) utan att du i praktiken TJÄNAT pengar på att bygga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.