Håller på att planera el och tele till mitt hus. Det ligger utomplans men bara ca 80m från väg och granne. Elleverantören ska plöja ner kabel och det förberedande arbetet gick helt kanon. Sen till telefon...*suck*, nu ska jag tala klarspråk!! Jag ringde Telia kundtjänst, talade om att jag skulle bygga nytt och ville ha telefon. Ingen visste nått om vem som gjorde sånt på Telia. Efter att ha blivit kopplad till diverse tjänstemän på detta företag så samtalade jag till sist med en konsult hos Telia. Denne man har nu räknat ut att det kostar mig 32.000:- att få telefon till mitt hus, och då är ändå grävningen redan gjord!? Inte fan undra på att Telia tappar kunder och marknadsandelar!!! Det handlar om 80 meter, allt redan grävt, kabel ca 5:-/ meter. Jag är helt ärligt jävligt besviken på Telia, dess bemötande, organisation etc.

Finns det någon annan här som byggt utomplans och som också drabbats av denna idiotiska dumhet!?
Tur att det finns mobiltelefoner iaf.....
 
I och med att TeliaSonera är den dominerande aktören på marknaden har de ålagts vissa skyldigheter som skall uppfyllas. Läs igenom beslutet från PTS (Post och TeleStyrelsen) om TeliaSoneras skyldighet att (och jag citerar) "till överkomligt pris uppfylla rimliga krav på anslutning till det allmänna telefonnätet till en fast nätanslutningspunkt i en stadigvarande bostad eller fast verksamhetsställe till var och en som begär det." Sedan är i och för sig frågan vad som är ett överkomligt pris. Det kan kan kanske vara bra att ha den informationen i bakfickan när du tar upp diskussionen med TeliaSonera igen (som inom parantes är ett bolag som jag gillar;)
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Beslut_USO_aug05.pdf
 
Skall du vara fast mantalsskriven på adressen?
Det är en viktig sak i sammanhanget.
Om så är fallet, så brukar installation ske för standardpriset. Oavsett avstånd.
Dock brukar inte grävning på egen tomt ingå.

 
Ja, tänkte bo där i många år framöver.. Kan bara inte fatta riktigt, 30.000:- är dyrt för det lilla avståndet. 80-100 meter.. Allt är ju redan grävt och klart samt att kabelkostnaden är ca 5:- metern...
 
Peter Låssmed skrev:
Ja, tänkte bo där i många år framöver.. Kan bara inte fatta riktigt, 30.000:- är dyrt för det lilla avståndet. 80-100 meter.. Allt är ju redan grävt och klart samt att kabelkostnaden är ca 5:- metern...
Har du sagt till Telia att det är din permantbostad?
Så att de inte har uppfattat det som fritidshus..
Det är en mycket väsentlig skillnad.
 
Jaa... Som jag uttryckte mig så bör de väl fattat det. Överhuvudtaget väldigt svårt att finna nån på telia som kan detta med nybyggnadtion.. Men nån nämnde iaf att nåra nya regler börjat gälla sen ca 14 dagar tillbaka!? Kanske skulle kolla med post och telestyrelsen vad de kan hjälpa till med.. Tackar och bugar för visat intresse!!
 
Ojdå, priserna har visst gått upp!

Min farfar fick för sig att installera telefon i stugan uppe utanför Kall (Jämtland). Detta var på den tiden ett abbonemang kostade 300kr eller så oberoende om det låg i en lägenhet mitt i stan eller ute i skogen flera km från närmsta granne. Hans hus låg i skogen. Jaha, det blev för Televerket att hugga en ledningsgata och resa stolpar flera km!
För samma pris som om han hade haft en lägenhet i sthlm...
 
Kollade lite på detta för några veckor sedan. Det börjar förändra sig i branschen när det gäller fastnät, t.ex. kommer man inte längre att bygga med koppar utan fiber (normalfallet) vilket innebär att man får betala etableringskostnad, dvs framdragning till tomtgränsen av fiber. Från tomtgränsen har man sedan hela ansvaret men kan även få det arbetet utför och även i fastigheten.
Om man inte önskar fiber till permanentboende har man rätt till telefonianslutning till rimlig kostnad, men det behöver inte vara trådbundet utan t.ex. någon form av vanlig telefon som sedan kopplas upp via mobilnätet (blackbox på väggen).
 
Helt rätt AndersS. Det är därför förpliktelsen lyder "rimliga krav på anslutning" och inte är mer specifik än så. Dock bör enligt min uppfattning "till ett överkomligt pris" gälla oavsett hur TeliaSonera väljer att upprätta anslutningen.
 
Telia har blivit rejelt trötta på att betala enorma summor för installation som de sedan aldrig får tillbaka. Nu ska alla som vill ha fast lina till huset få betala den reella summan och lite fasta avgifter m.m. Precis som elbolagen, inkoppling till VA m.m.

På Tele2 kundtjänst säger de till sina egna kunder som ska flytta och bygga nytt
"Byt till Telia så betalar de er installation, sedan byter du tillbaka till oss. För vi kommer inte att göra denna installationen åt er."

Detta är inte ett hållbart sätt för ett börsnoterat bolag som ska vinstmaximera för sina aktieägare. Så nu är det nya regler som gäller, det kommer att kosta att installera fast lina till sitt nybygge, precis som för el o VA. Stormen Gudrun har satt dessa saker på sin spets, till vissa av de drabbade kunderna säger Telia "Vi kommer inte att installera fast lina till er om ni inte vill betala, däremot kan vi installera fast GSM". Fast GSM fungerar att ringa med alldeles utmärkt, men inte att surfa med. PTS ställer krav på "dominerande aktör" att de ska kunna installera telefon som en funktion, men inte vilken teknik som ska användas, och då väljer de det billigaste sättet eftersom de inte får betalt för det.

Det är inte Telia du ska vara arg på, det är den fria marknaden.
 
Det är egentligen rätt synd om Telia. Ger de inte samma samhällsservice som gamla televerket får de skäll, ger de inte stor avkastning och ett högt aktieägarvärde får de också skäll... Notera att Telia är kanske det enda bolag som inte åberopade force majeure klasusulen i sina abonnentavtal efter Gudrun. Det är respekt.
 
Jag var inne på Telias hemsida och studerade de "Allmänna villkoren för fast telefoni" för privatpersoner. Det är de som gäller sedan 1 juni 2002 (då jag jobbade på just företaget vi pratar om).

Jag tycker fortfarande att du skall ringa Telias kundtjänst på nytt. Förmodligen är det trots allt så att någon inte uppfattat det som permanentbostad, utan använt rutinerna för fritidshus. Det är inte särskilt komplext att göra en order på ett nytt abonnemang till ett nytt hus för permanentboende. Pratar vi fritidshus är det lite tjurigare, för då gäller inte de generella villkoren och priserna. Men det är bara att stå på sig!

GoForIt (f d Teliaanställd..)
 
AndersS skrev:
Kollade lite på detta för några veckor sedan. Det börjar förändra sig i branschen när det gäller fastnät, t.ex. kommer man inte längre att bygga med koppar utan fiber (normalfallet)  vilket innebär att man får betala etableringskostnad, dvs framdragning till tomtgränsen av fiber. Från tomtgränsen har man sedan hela ansvaret men kan även få det arbetet utför och även i fastigheten.
Om man inte önskar fiber till permanentboende har man rätt till telefonianslutning till rimlig kostnad, men det behöver inte vara trådbundet utan t.ex. någon form av vanlig telefon som sedan kopplas upp via mobilnätet (blackbox på väggen).
Lite nyfiken..
Var har du läst det?
Jag menar fiber är ju kanon, men på landsbygden blir det ju svindyrt..
Mobila länkar är ju inget nytt, men har ju blivit så pass billiga att det ibland är den billigaste lösningen även för enskilda anslutningar. Det finns ju t.o.m. små telefonstationer på landsbygden som endast har radiolänkanslutning.
 
lastkaj skrev:
... Fast GSM fungerar att ringa med alldeles utmärkt, men inte att surfa med..
Surfa med modem, om än med extremt låg hastighet går väl normalt. Oftast klarar väl länken normal 56 kbit/s modemhastighet. Men begränsning för detta finns även för de vanliga kopparanslutningarna. Klippt från Telias Hemsida:

"Normalt så klarar anslutningen till telenätet minst "faxhastighet", dvs. 9 600 bit/s med modemuppkoppling. Högre hastigheter (med t.ex. 56 kbit/s modem) kan aldrig garanteras eftersom det är flera faktorer som spelar in bl.a. inställningar och kapacitet på dator och modem, kvalitet på telenätet, kapacitet hos Internetoperatören, etc.
Tillgång till vissa tilläggstjänster och möjlighet att beställa t.ex. bredband via ADSL-tekniken varierar geografiskt."


Sedan är det väl så att många, även på landsbygden, idag får tillgång till 3G-nät med snabbare, överföringshastigheter.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.