Skall precis börja dra nätverk i hela huset för jag är så less på strul med Wifi, samt att jag vill komma upp i högre hastigheter..

Nåväl, har köpt upp mig på ett *gäng* RJ45 utag och en massa sladd. Men när jag kommer hem så ser jag att inget skall lödas utan allt använder sånda där "clips" för montage.

Kan någon vänlig själ peka mig på instruktioner för hur man jobbar med sådana?

Japp, pinsamt :)
 
Inte är det pinsamt. Men lite mer specifikt, vad är det du behöver instruktion för?

Du behöver ett verktyg för att kontaktera. Det finns olika varianter med samma funktion, dvs att trycka ner varje ledare i en kontaktslits och klippa bort överskottet.
Exempel: http://www.direktronik.se/prod/pdf/i09-0825.pdf

Varje stift i uttagen är färgmärkta enligt två standarder, A resp B. Det spelar egentligen ingen större roll vilken standard du väljer så länge du gör lika vid uttagen i bägge ändarna av kabeln. Jag brukar alltid koppla enligt B-standardens färgordning.

Klipp av hela kabeln till rätt längd, skala av ytterhöljet så mycket som behövs för att kunna koppla, utan att för den skull ta bort för långt. Ett par cm räcker, beroende på hur ditt uttag ser ut.

Under ytterhöljet finns 8 ledare. Dessa ledare är tvinnade i par. Därför kallas kabeln för partvinnad. Det finns alltså 4 par i en kabel.

Det är viktigt att INTE tvinna upp dessa par för långt. Max 1 cm.

Använd verktyget för att trycka ner resp ledare, med rätt färg, i sin kontaktslits.

Och du, vårda gärna ditt språk. Rubriken var lite stötande tycker jag.
 
Snailman
verktygen finns på biltema oxå
 
it-snubben skrev:
...
Varje stift i uttagen är färgmärkta enligt två standarder, A resp B. Det spelar egentligen ingen större roll vilken standard du väljer så länge du gör lika vid uttagen i bägge ändarna av kabeln. Jag brukar alltid koppla enligt B-standardens färgordning.
...
Bättre då att säga att 568 B-standarden gäller, om inget annat anges. För så är nämligen fallet.

Det är bara den amerikanska motsvarigheten till Televerket som använder 568 A.
Och visst; med modern nätverksutrustning spelar det heller ingen roll om man råkar göra fel i ena ändan eftersom ändutrustningen nästan alltid har Auto MDI-X och ställer felkopplingen till rätta

:)
 
Absolut, men auto mdi-x (eller en korskopplad kabel) behövs bara om man kopplar olika i vardera ände. Bara man använder samma i bägge ändarna, oavsett A eller B, så blir det fullt fungerande.

Sen kan det givetvis vara bra att hålla sig till en och samma standard i hela installationen. Det underlättar om man i framtiden tex ska byta ett uttag och slipper fundera på hur just detta uttag är kopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.