Torpet är rödmålat men med matt till halvglänsande oljefärg.
Vi vill har riktigt falurödfärg!
Hur mycket måste vi slipa etc innan det går att måla på?
 
Trärent. Slamfärg som falu rödfärg fäster inte alls på vare sig ny eller gammal oljefärg utan måste kunna tränga in i träet. Enda sättet jag kommer på är väl att blästra fasaden trären. Alt. byta panel om det ändå ska göras inom en rimlig framtid.
 
Oops
:-/
 
Jag har sett att man också rekommenderar en ny fasad att stå obehendlad i upp till två år innan man målar med falu rödfärg. Trät ska ha varit utsatt för solljus där ytterlagret ska ha brutits ner (så gjorde man förr i tiden). Men jag vet inte om det stämmer.
/CC
 
Har också "hört" liknande från olika håll. Min erfarenhet av röfärg är dock att det går att måla nästan hur som helst, när som helst och var som helst (så länge det är trärent och inte hyvlat virke, inte måla på solvarm vägg eller när det är riktigt kallt). Första gången spär man ut det med lite vatten för att virket ska suga ordentligt. Nästa strykning med outspädd färg.

Den röfärg man köper idag innehåller några procent linolja för att få bättre fäste och inte "smita" röpigment. Själv funderar jag på att koka själv nästa gång, utan linolja - tycker svartmögel får fäste ibland i köperöfärgen.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.