Har en lekstuga som behövde livas upp. Den har som grund tryckimpregnerat virk. Nu har jag grundmålat lekstugan och började måla en falurödfärg på väggarna. Jag märkte att färgen skär sig på ytan... Lite som Att ytan är oljig och gör att färgen flyter ut...


Nymålad lekstuga med faluröd färg som skär sig på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte måla falu rödfärg, alltså äkta slamfärg, på en grundmålad yta
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Suck... For real. För en gång skull gjorde man noll research. Det här är resultatet...
 
Vad gör man nu då? Lite tips och råd. Dvs skölja av den på något sätt eller bara grundmålat igen?
 
Ska du ha faluröd måste brädan vara obehandlad.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

V vincentt skrev:
Vad gör man nu då? Lite tips och råd. Dvs skölja av den på något sätt eller bara grundmålat igen?
Skölj av med vatten ochlite hjälp av en diskborste eller skurborste. Färgen fäster inte alls vilket är en fördel i det här läget. Den kommer inte ens att sitta kvar efter att den har torkat. Du behöver anvönda ”vanlig” färg för detta.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Då har man lärt sig något nytt. Gör om, gör rätt. Tack grabbar.
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
Har varit med om liknande med vår lekstuga, den var målad med vanlig färg sedan tidigare och vi ville ha den faluröd med vita knutar. Det fick bli ”vanlig” fasadfärg i faluröd nyans. Efteråt är jag nöjd med att det inte blev slamfärg för sådan färg har en tendens att färga av sig på barnens kläder ifall de råkar komma i kontakt med väggarna.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.