Undrar om det är någon som målat sitt nybyggda hus med någon av Faluröds olika kulörer? Läser man på deras hemsida så skall man måla direkt på obehandlat virke dvs. huset får inte vara grundmålat från fabriken! Låter ju lite oliktänkande att avbeställa en grundmålning.
Och jag som dessutom skall börja bygga mitt hus i slutet av oktober. Kan man måla med Falufärgen då eller måste jag låta huset stå obehandlat hela vintern??

Någon som har erfarenhet och tips att komma med?
 
Är det bara frostfritt så går det bra att måla i slutet av oktober, annars få du ha det omålat under vintern, det går också bra. Kan du inte få det grundmålat med valfri färg? D v s grundmålat med slamfärg? Man kan i alla fall inte ha slamfärg utanpå en oljefärg.
 
Få det grundmålat med en slamfärg kan jag säkert få. Trodde bara inte att det fanns. Vilken produkt rekommenderas då?
 
Jag målade väggplankorna 6 månader innan huset restes. Detta var i oktober. Plankorna fick ligga ute och torka fram till mars och monterades då på plats. Anledningen till detta var att ville slippa "gördeln" runt huset. De längsta plankorna är 7,5m. Vi spädde Stora Enso Faluröd med 15% vatten

DSC01178.jpg

Snickarna var väldigt glada för det uttorkade virket och jag slipper vita skarvar mellan hattlockslist och panelbrädor.

DSC01639.jpg
 
GreenTurtle skrev:
Få det grundmålat med en slamfärg kan jag säkert få. ...
Det kan du inte lita på. Slamfärg kräver separat måleriutrustning hos entreprenören och många får sitt panelvirke färdiggrundat från sågverket.
Därför målade vi själva för att slippa allt administration och ev. fel.
 
OK förstår. Men tyvärr så kan jag inte som du måla planka för planka utan mitt hus kommer i block.
Om jag väljer att få huset ogrundat vid leverans så kanske man kan måla med 15% utspätt på hösten (som grund) och ytterligare 1-2 lager på vårkanten?
 
GreenTurtle skrev:
OK förstår. Men tyvärr så kan jag inte som du måla planka för planka utan mitt hus kommer i block.
Om jag väljer att få huset ogrundat vid leverans så kanske man kan måla med 15% utspätt på hösten (som grund) och ytterligare 1-2 lager på vårkanten?
Då är det lika bra att måla "fett" med en gång.
 
Kan man måla med Falufärg även vid minusgrader (om det blir senare än oktober menar jag)? Finns det några rekommendetioner?
 
GreenTurtle skrev:
Kan man måla med Falufärg även vid minusgrader (om det blir senare än oktober menar jag)? Finns det några rekommendetioner?
Inte bra alls. Den separerar eller skär sig. Det är heller inte bra att måla i plusgrader och sedan låta det torka i minusgrader. Torken tar c:a 1 dygn i 5 plusgrader. Efter detta går det bra med minusgrader.
 
GreenTurtle skrev:
Få det grundmålat med en slamfärg kan jag säkert få. Trodde bara inte att det fanns. Vilken produkt rekommenderas då?
Det måste du nog kolla upp... Och om det överhuvudtaget är möjligt: Till vilket pris?

Vi får hosta upp mellan 15 och 20 tkr om vi ska ha vårt M-sjö hus utan någon grundfärg för att kunna slammåla! Känns ju halvkul! :(
 
Som information fick vi betala Trivselhus ca 5.000 extra för att "slippa" grundfärgen.
/P
 
Vi fick ett avdrag på 2000 kr när vi valde ogrundad panel på vårt hus från Lappli. De hade inte möjlighet att grunda med slamfärg redan i fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.