Har fått offert från TH och FH på ett 2 planshus som vi ändrat efter egna önskemål. Båda husen är nästan identiska.

Har fått offerter på nyckelfärdigt samt enbart husleverans och även fått alla kostnader för material och de olika entreprenad delarna öppet redovisade.
Mycket vänliga hjälpsamma säljar såklart, de vill ju sälja =).

Nu till det svåra, priserna är nästan identiska, båda går att förhandla med, hög standard hos båda. Störtsa som skiljer är uppvärmnings- sytem/ u- värden. Men får även dessa till ganska prismässigt lika då faluhus har bättre isolering, trivselhus har bergvärme.

Någon som har lite färskare info om Faluhus, hittar bara gammal info om dem, men positiv sådan.

Även Trivselhus kunderna verkar ganska nöjda

Mvh Rajtin
 
Vi valde i slutändan mellan Faluhus och Myresjö. Faluhus har bättre teknisk standard dvs bättre yttervägg, spånskivor bakom gips så det finns nåt att skruva upp platt-TVn i, isolerade innerväggar mm, men Myresjö har totalentreprenad vilket vi värderade ganska högt vid första bygget.

Trivselhus har väl liksom Faluhus inte totalentreprenad så där är det ju då ingen skillnad. Jag skulle mycket hellre välja ett välisolerat hus utan bergvärme (som man ju kan lägga till sen) än ett sämre hus som kanske måste ha bergvärme för att klara nya kraven. Att ha bergvärme kan ibland vara en "fullösning" för att bli energieffektiv istället för att fixa källan till problemet (isolering).

Gå till trivselhus och säg att priserna är desamma men att Faluhus har bättre teknisk standard så varför ska ni välja trivselhus? Trivselhus kanske kan bjuda på Elit Extreme fönster såsom Faluhus gör under oktober... Vi ställde Myresjö mot väggen och förhandlade fram ett sexsiffrigt belopp i rabatter och avdrag. Det hade vi inte kunna göra om dom inte hade känt sig hotade av Faluhus...
 
Hej

Vi funderar också på att bygga med Faluhus och jämför dom med VillaVarm, Lågenergihus AB, LB hus och Götenehus.

Det lutar åt att vi skriver med Faluhus...
Vart har du sett att de har en drive med Elit extreme fönster under oktober? Det är inget vi fått information om och jag kan inte hitta det på nätet någonstans... kanske din lokala säljare som har det?

Vi ska ge oss in i förhandlingar om priset nu så allt sånt är ju bra att veta ;)
 
Det var säljaren som sa det till oss och han visade även ett reklamblad för detta när vi såg honom på villamässan nyligen. Vet inte var ni bor men det kan ju vara bara stockholmskontoret som bjuder på detta.
 
Hade möte med säljaren igår och han visade oss reklambladet. Det var tydligen ngt de tagit fram till mässan och som han fått där men vi fick också erbjudandet...

Tack för tipset iaf... :)
 
Har suttit och räknat på om det lönar sig med dessa fönster eller inte och faktum är att det enbart sänker energiförbrukningen på norrfönster!

På fönster i väster och öster blir energikalkylen densamma med eller utan Elit extreme och på söderfönster ÖKAR energiförbrukningen MED dessa fönster. I alla fall om inte har någon skuggning av fönstrena att tala om.

Detta beror på att Elit extreme släpper in så mycket mindre solenergi. Får man dem gratis är det ju en sak men annars är det bortkastade pengar om man tror att man ska få lägre energiförbrukning. Extreme släpper in 37% av solenergin medan de vanliga lågenergiglasen släpper igenom ca 55%
 
Intressant !

Vi hade ingen tanke på att betala för dom då det kändes som att det inte lönade sig men som sagt, får man dom gratis så...

En annan aspekt som inte är att förringa är att de är självrengörande. Enligt ryktet ska det funka ganska bra också. Jag vet ju bara att jag själv inte är ngt jättefaan av att tvätta fönster så allt som underlättar det är välkommet. Min mor blev väldigt avundsjuk när hon fick höra det... ;)
 
Enligt nån på Myresjöhus (inte säljaren) så var dom "värdelösa" vad gäller självrengöring. Han hade sagt att man måste spola med trädgårdsslangen på fönstrena för att de ska bli rena. Sanningen ligger nog nånstans mitt emellan. En stötte på en kille som jobbar på Emmabodaglas som gör glaset till extremefönstrerna, han sa att det måste komma vatten på dem, men man behöver inte spola med en slang. Har man fönster högt upp tex som skyms under taket kan man spreja lite vatten med en blomspruta. Betydligt trevligare iaf än att tvätta på traditionellt vis.
 
Jo det är väl ungefär vad jag också har hört. Att det måste komma vatten på, och om det inte regnar på dom av ngn anledning (t.ex tak) så får man ordna det på annat vis. Om det innebär att jag måste spola på dom med vattenslangen så tar jag mkt hellre det än vanlig traditionell tvättning. Spola med en slang känns inte riktigt lika jobbigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.