Hej.
Jag har ett problem. För att få brandskydd vid imkanal som går ut i vägg så måste jag sätta en plåt ( i mitt fall har jag hittat en lämplig alu plåt)
Problemet är ju att slamfärg inte fäster på metall.

Hur har ni andra gjort med plåt? kan någon rekomendera en grundfärg som det går att måla med falufärg på med resultat.

.Henrik
 
Du kan ju bryta till rätt kulör på en färg som fäster på plåten, NCS S4050-Y80R tror jag att den heter.
 
Men då får man väl inte rätt glans, eller ?
(snarare o-glans)

.Henrik
 
Nja, helt rätt blir det ju förståss inte eftersom det blir en slätare yta på plåten t.ex. men med en rejält matt färg så borde det bli hyfsat iaf.
 
Jag målade ett galvat plåtskåp med linoljefri slamfärg för sju år sedan. Skåpet hade då suttit ute i drygt ett år. Det verkar sitta ganska bra än så länge.
 
Min erfarenhet är att galvat är bra som grund till faluröd. Ytan är inte så blank att färgen fäster ok. Mina dropplister vid fotbrädan på huset är ca 50 år gamla och färgen har säkert bättrats på under åren, men de såg helt ok ut. Däremot är det väl att ta i och säga att de är en slitstark yta, men det håller rätt ok för väder och vind.
 
Jag köpte en burk plåtfärg i rätt nyans. Vill minnas att den tom hette "stugröd". Plåtdetaljer målade med den smälter väl in i det faluröda.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Lite knepigare när man har "falu ljus" då
 
Det går ju alltid att bryta färgen. Ta med en målad plankebit så fixar färgaffären det.
 
Jag hade definitivt prövat med slamfärg först. Det värsta som kan hända är att det inte ser så bra ut efter några år, och då kan man antingen bättra på med ny slamfärg eller försöka få det att se bra ut med en annan typ av färg.

Men det är ju bra om plåten får sitta ute ett tag innan den målas, färgen biter nog bättre då. Vet i och för sig inte säkert om det gäller slamfärg, men det gäller i alla fall linoljefärg på plåt.
 
Vi har också Falu röd av den ljusa sorten. Vi tog vanlig rostskydds/grudfärg för bilar och sprutmålade plåtelskåpet och en vit plast larmutesiren med. De smälter in ganska bra och ger en rejält matt yta.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
jon_h skrev:
Jag hade definitivt prövat med slamfärg först. Det värsta som kan hända är att det inte ser så bra ut efter några år, och då kan man antingen bättra på med ny slamfärg eller försöka få det att se bra ut med en annan typ av färg.

Men det är ju bra om plåten får sitta ute ett tag innan den målas, färgen biter nog bättre då. Vet i och för sig inte säkert om det gäller slamfärg, men det gäller i alla fall linoljefärg på plåt.
Det går inte alls. Försöker man måla plåt eller liknande bara pärlar sig färgen. Det är iofs bra, för om man slabbar på fönsterblecken när man målar, är det bara att torka väck färgen när den torkat.
 
Vad går inte alls menar du? Läste du mitt och norrbottenstorpets inlägg längre upp?
 
Jag har provat redan med att bara måla direkt på plåten, det blev bara streck. Därför körde jag med planslip på ytan för att "rugga upp" ytan. Nu ser den ganska bra ut, men färgen släpper från plåten vid t.ex kraftigt regn.

Men jag har fått tips, tack, jag börjar med att ta bort färgen igen, lägger på bil-rost-grund-färg och sedan provar jag med falu-ljus ovan på det (igen).

.Henrik
 
För den som söker och hittar detta inlägg ...
Det går inte att grunda och måla över heller, det blir till att bryta en plåtfärg och måla med den istället.
 
  • Gilla
PO Snickare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.