Nu har jag "migrerat" från naftalöst alkydoljefärg (Flügger Primolin) till vattenburen akrylatfärg (eller vad det egentligen är i Flüggers WoodTex 02/05) på den vita utesnickerierna som knutar och fönsterfoder. Resten av fasaden är klassisk Falu Rödfärg. Fönsterbågar få rester av gamla alkydoljefärgen.
Huset får sig en omgång och jag målade på som vanligt med rödfärgen. Det droppar ju både på marken, fönsterfoder och målaren. Som det brukar vara. Man målar först det vita, skrapar bort ev. vitt spill och sedan slabbas rödfärgen på det röda. Spillet ju lätt borttorkat i efterhand....trodde jag.
Rödfärgen har bitit sig ordentligt fast i akrylaten. Går inte att skrubba eller skrapa och har alltså fäst lika bra som på den tidigare rödfärgen eller rått virke. Det går ju att lösa med lite ommålning av det vita, men nu blir ju målningsstrategin framöver helt annorlunda.

Det här är ju också intressant eftersom ett problem med slamfärg generellt är att det bara fäster på sig självt eller obehandlat virke, helst finsågat. Helt plötsligt öppnar sig en möjlighet att måla slamfärg, i alla fall Falu Rödfärg på andra underlag. Jag får göra lite tester så får vi se om det faktiskt funkar över tid.
Någon mer som målar slamfärg och har märkt samma fenomen?

Nej, jag har inte funderat på linoljefärg i det här sammanhanget. 😮
Grundfärgen jag använde var Flüggers WoodTex 02.
 
Jag har jobbat med sprutmålning, främst med Falu Rödfärg. Det är som du säger lätt att missta sig, och tänka att "jag torkar bort det sen". MEN, på de flesta material är det nära helt omöjligt att få bort det. Har det droppat/stänkt på stengrunden, fönster, markiser, eller vita detaljer, så blir de kvar där. Även på metall fäster det bättre än ren metallfärg, verkar det som.
Det kan gå att få bort det mesta från metall, med Förtunning. Lacknafta är verkningslöst. Tinner går kanske, men det förstör ju även eventuell lack under.
Även jag har tänkt tanken på att hitta andra användningsområden för färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.