Hej,
Vi har idag tegel på vårt tak men funderar på att byta till falsat plåttak. Vårt hus är från 1950 med 40 grader taklutning, vilket innebär att man "ser" ganska mycket av taket när man går förbi ute på gatan.

Är det någon som har erfarenhet av att ha bytt från tegel till plåt på ett hus med 40 graders lutning? Jag vore tacksam om jag kunde få ta del av lite tips / erfarenheter kring detta.

Tack på förhand!!
 
La förra året bandfalsat (fuskvarianten) på ett nybygge med 36 graders takläggning, och tycker det blev snyggt.
Bandtäckta tak är ju snygga så det gör inget att det syns.

Sen kanske man vid byte av takmaterial alltid ska ställa sig frågan passar det här ihop med stilen på huset.
 
Hej,
Tack för ditt svar. Vi har ju alltid haft tegel, så man vet ju hur det har fungerat. Vi har haft svart tegel, men kommit fram till att vi vill ljusa upp taket lite. Eftersom vi har ett tak på 40 graders lutning, syns taket väldigt mycket, och det vore kul om man kunde få till ett mer spännande och stilrent tak.

Frågan är om man skall köra lackad plåt eller aluzink.... finns något som heter Rheinzink med, men det är nog väldigt dyrt tror jag (det är naturmateiral, zink).

VIlken är fuskvarianten av bandfalsat tak? Bara lite nyfiken
 
Det va plannja Eco...

Tycker den ser bra ut, men va svår att ansluta till takfönstren på det taket.
 
Lackad plåt är det jag skulle välja om man vill ha färg på taket vill man ha rent så är det Rheinzink som gäller men betydligt dyrare men håller väldigt längre. Aluzink ska undvikas då det är ett väldigt dålig skydd som har sämre garanti än lackad plåt och lång lista med material den inte får var i kontakt med.
Alla fuskvarianten av bandtäckning ska också undvikas om du vill ha ett stilrent tak dom är inte lika snygga eller lika täta.

Läs sida 4 om Aluzink:
http://www.plannja.se/globalassets/...rad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf
 
Tack för era svar och input. Vi kommer har tänkt att välja bort Aluzink. Känns som det finns lite för många osäkerhetsfaktorer.

Vi är nog inne på lackad plåt trots allt och låta en plåtslagar ta ut en fals maskin och ställa på tomten, så får han "köra" på. Vi skall "bara" kolla prisläget först.

Behöver man vara rädd för att färgen flagnar på ett plåttak? Genomrostning?

Tack och ha det fint!!
 
Genomrostning är väldigt liten risk.
Färgflagning finns en risk men dagens plåt ska vara bättre än 90 talets.
Se till att du får plåt av god kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.