Hej, vi har ett falsat plåttak på en av våra utbyggnader (lutar 3cm på 1,8m dvs. ca 0.95 grader) som vid snösmältning läcker in vatten,
vid normalt regn så läcker det inte in.
Vi antar att det beror på att vattnet inte har någonstans att rinna undan när det smälter utan stiger upp till skarvarna och rinner in
den vägen, taket är lagt under tidigare ägare dock är det inte äldre än 10 år, antar att montören slarvat....

Vad göra? kan man fixa nått sånt själv? ta dit en Plåtslagare? vad kostar en sådan? riva bort alltihop och lägga papp istället?
Vi har planer på att anlägga en altan ovanpå taket när det väl är tätt, ytan är 5,2m * 6,8m

/Mvh Erik och Annemi
 
Lutningen är för dålig. Minst 3 grader ska det vara för plåt, så att ta dit en plåtslagare hjälper inte så mycket. Byt till papp eller duk så har du ett helt tätt tak.
 
Är du säker på det? Taket läcker typ bara vid snösmältning så i vintras läckte det i princip ingenting (bor i småland och vi hade
en väldigt snöfattig vinter). känns lite som att falsningen inte är tillräckligt tight så att det rinner in vatten när det stiger upp till
skarven när smältvattnet inte kan rinna undan för att det ligger snö ivägen?
jaja, farsan jobbar ihop med en kille som är plåtslagare vid sidan om, han skulle be honom kika ut när han var tillbaka efter semestern och se vad han tror, annars får jag ta till papp eller duk som du föreslog.

tack för svaret :)

Erik o Annemi

PS varit och campat, därför inte svarat förrens nu DS.
 
Det är ju lite det som är grejen, att falsarna inte kan göras 100% täta. Vid för låg lutning så trycker vattnet in.
 
Hej
Har samma problem
Går det att täta falsarna med Ausons Takmassa ? (det står att det funkar till plåt oxså)
Akta er för HJ:s plåt i linköping det var han som utföde takläggningen, nu skyller han på taket ovanför men det läckte inte innan han kom upp på taket. Han påstår att det blir 100% tätt i falsarna för han har använt falsolja.
 
jocke_mejsel skrev:
Det är ju lite det som är grejen, att falsarna inte kan göras 100% täta. Vid för låg lutning så trycker vattnet in.

Det kanske stämmer men det känns konstigt att inte skulle läcka in om det var 3graders lutning, visserligen en ökning med 200%
men ändå inte särskilt brant lutning? känns som vattnet skulle stiga upp till skarven ändå? men saker har förvånat mig förr :)

Taket är lagt av föregående husägare så om takläggaren använt falsolja eller inte har jag inte en susning om.

tackar för svaren :)
/Erik o Annemi
 
Vi har nu haft ute en plåtslagare och domen lyder: (trumvirvel) för dålig taklutning, precis som ni sa.. så nu ska jag ordna lite större lutning på nått sätt, jag återkommer....
 
Om taket är en så kallad dubbelfalsad bandtäckning?
För att slippa gå med falstillslutaren "en tång", så finns det en maskin som man brukar använda sig av när man lägger stora släta ytor med plåt.
Denna maskin klämmer till falsen otroligt hårt och slätt. Att köra över falserna med ett sådant "lok" kanske skulle vara värt ett försök?
En dåligt klämd fals blir aldrig tät, vare sig med eller utan falsolja.
 
Med tur kan det kanske räcka att köra en vända med loket. Men det kommer inte göra någon skillnad med falsslutartången, då den inte klämmer åt falsen riktigt bra. Detta gäller iaf de Sverige-tänger (blå/gul System Rau) som jag använt.

I AMA står det att man kan gå ner till lägst 4 graders taklutning, fast bara om taket är helt fritt från hinder. Annars är det 1:10 i lutning, eller 5.8grader som gäler. Om jag inte minns rätt så ska man vid så lågt fall använda över 10g falsolja per löpmeter, vilket är riktigt mycket. Nu så använder ingen så mycket olja, eftersom halva arbetstiden skulle gå åt att tvätta plåt, verktyg och kläder fri från olja.
 
Se till att dom använder falls kitt, en blå smet på tub. Den klibbar ihop falsen rejält. Och ingen tång som e gul/blå till sista "nypet" på dubbelfalsen. Den är väldigt bra att göra "säkra" falsningar på rejält lutande tak utan hinder men på ditt skall det absolut handslås eller köras med hunden "falsslutaren". Även den kan ge dåliga falser vid dåligt underhåll men en seriös firma underhåller sina maskiner väl. Plåtslagare är som dom flesta andra yrkesgrupper en dyr hantverkare, men om man ser till den tiden som ett RIKTIGT utförligt arbete håller så e det inte många kronor i månaden.Ps: Alu/Zink är inte att rekomendera på ett tak som skall anläggas med inpregnerat virke då det blir missfärging i plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.