Hej alla ni!

Har en fråga efter ett på många sätt misslyckat fönsterbyte i vår BRF. Fönsterfirman har känts otroligt oseriös och den byggkonsult (byggingenjör) vi anlitat för dyra pengar känns enligt mig helt korrupt. Det är dock en annan fråga som egentligen inte behöver diskuteras här.

Hursomhelst. Våra gamla fönsterplåtar/fönsterbleck hade på flera ställen i fastigheten för dålig lutning, vilket hade orsakat fuktskador då vattnet stannade kvar och i vissa fall rann in.

Detta upplystes givetvis både "vår" anlitade byggingenjör om samt fönsterfirman som skulle utföra arbetet.

Lutningen på de nya plåtarna är tyvärr sämre än de gamla. Har frågat lite branschfolk och det verkar inte finnas något direkt regelverk rörande fallvinkel på fönsterbleck, men rekommendationen är minst 14 grader men helst 22 grader. Stämmer detta?

Lutning på de nya plåtarna är bara mellan 3-5 grader! :banghead:

Är detta acceptabelt?
 
Jag är osäker på om det finns någon anvisning om lutning. Men om de är korrekt tillverkade/bockade så skall inte vatten kunna tränga in i väggen från fönsterblecket, ens om det är lite bakfall, vilket det givetvis inte får vara.
 
  • Gilla
Magnus Thornberg
  • Laddar…
Runt 15 grader har jag för mig att plåtslagarna brukar säga.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Hus ama säger 14 grader har jag för mej men är som sagt bara rekommendation finns inga regler. Testa att häll vatten på blecket och om allt vatten rinner av så är lutningen okej.
 
Hej. Här gissas det lite hej vilt :). Sitter med sätryck från hus ama Plåt. Visserligen 98 men mycket få saker ändras under årens lopp så jag förutsätter att det står samma i dagens utgåva.

Under kapitel bleck och lister kan man läsa lite generellt.

Vid vattenabsorberande material, t ex trä, tegel, kalksten och putsade ytor, skall bleck och lister utföras med minst 40mm språng. Vid fasadmaterial med vattenavvisande yta skall bleck och lister utföras med minst 10 mm språng.
Bleck och lister skall ha fall från fasaden. Bakfall får inte förekomma.
Tvärskarvar ska vara täta.

Sen finns ett stycke som heter Fönsterbleck, det är ganska långt men jag citerar det som kan vara av intresse för denna tråden.

Fönsterbleck skall utföras med ett minsta fall av 1:8 (7,5 grader).
Gavlar på fönsterbleck ska utföras med veck. Iklipp får inte förekomma.
Språng ska utföras med omslag och lodrätt droppkant. Fönsterbleck skall utföras med minst 15mm anläggning (kant) mot karm eller motsvarande. .............. + massa massa text ang skruv och infästning.

-----------

Så svaret på grundfrågan, Nej det är inte acceptabelt. Fönsterbleck ska ett fall på MINST 7,5 grader.
 
Redigerat:
Haha här har du faktiskt fel. Just lutningen blev ändrad efter 98års AMA till minimum 14 grader.
 
Danne_83 skrev:
Haha här har du faktiskt fel. Just lutningen blev ändrad efter 98års AMA till minimum 14 grader.
Okej :) hehe typiskt, när jag skulle va en besswewisser o allt.
Då är det vinkeln på fönsterbleck och överlappet på fotplåt på fotränna som ändrats typ. Mycket är det inte från år till år iaf.
 
"Min" plåtis gör blecken med 15 graders lutning.
Aldrig haft några problem med det...
 
Goteborg skrev:
Okej :) hehe typiskt, när jag skulle va en besswewisser o allt.
Då är det vinkeln på fönsterbleck och överlappet på fotplåt på fotränna som ändrats typ. Mycket är det inte från år till år iaf.
Är lite mer saker än det men det är dom stora sakerna du nämnde men du kan läsa i länken om vad som ändrats senaste tiden.

http://www.teokonsult.se/plat/ama/index.htm
 
Japp minst 14 grader står det i min hus ama 08. I övrigt så verkar goteborg ha rätt i det övriga som en liten tröst ;)
 
Goteborg skrev:
Okej :) hehe typiskt, när jag skulle va en besswewisser o allt.
Då är det vinkeln på fönsterbleck och överlappet på fotplåt på fotränna som ändrats typ. Mycket är det inte från år till år iaf.
Haha ja jag upptäckte det förra sommaren när jag skulle beställa plåtar och såg i en 98:a jag har hemma att det diffade mot den senaste jag har på jobbet. Annars är det ju som du säger att det oftast inte är så stor skillnad mellan upplagorna.
 
  • Gilla
depeon
  • Laddar…
Tack till ALLA er som tagit er tid att svara!

Om jag förstått det rätt finns det senaste gällande lutning/fallvinkel på fönsterbleck i 98 års AMA(?).

Finns det någon vänlig person som orkar lägga upp/länka till relevant info?

Detta så jag kan läsa in mig lite och ha något att hänvisa till, då de "eminenta" bossarna på fönsterfirman kommer med diverse slingrande bortförklaringar.

Återigen, tack för er hjälp!
 
Robban_nybörjarsnickare skrev:
Tack till ALLA er som tagit er tid att svara!

Om jag förstått det rätt finns det senaste gällande lutning/fallvinkel på fönsterbleck i 98 års AMA(?).

Finns det någon vänlig person som orkar lägga upp/länka till relevant info?

Detta så jag kan läsa in mig lite och ha något att hänvisa till, då de "eminenta" bossarna på fönsterfirman kommer med diverse slingrande bortförklaringar.

Återigen, tack för er hjälp!
Har de skrivit i sin offert att arbetet utförs enligt Hus AMA ? Hus AMA är ju endast rekommendationer så det är ju ingen lag att blecken skall luta ett visst antal grader. Har de själva inte åberopat AMA i sin offert kan det vara svårt att åberopa den.
 
verktygsgurun skrev:
Har de skrivit i sin offert att arbetet utförs enligt Hus AMA ? Hus AMA är ju endast rekommendationer så det är ju ingen lag att blecken skall luta ett visst antal grader. Har de själva inte åberopat AMA i sin offert kan det vara svårt att åberopa den.
Ja, de har angivit att arbetet skall utföras enligt "Hus AMA".
 
Robban_nybörjarsnickare skrev:
Ja, de har angivit att arbetet skall utföras enligt "Hus AMA".
Då har du svart på vitt!
Problemet kan vara i tex om man har haft en viss lutning innan som varit godkänd och sen skall ha ny lutning och samtidigt ca 20mm bakkant på blecken så måste man sätta in fönster som är mindre på höjden alternativt börja såga upp fasaden för att få en brantare vinkel på blecken.
Så det är inte så lätt alltid att få ihop en brantare vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.