Jag tror att jag har kommit fram till att jag ska köpa en begagnad Hilti av mindre snitt, då det känns som att man får mycket för pengarna. Men jag är inte riktigt säker på vad man ska kolla på för att inte köpa något i för dåligt skick. Lite repor och yttre åverkan är ju inga problem. Om man dessutom pluggar i den och den låter som den ska, vad finns det då kvar att kolla på?

Det måste ju finnas generella tips som inte bara gäller borrhammare. Kom igen, dela med er!
 
jonmo skrev:
Jag tror att jag har kommit fram till att jag ska köpa en begagnad Hilti av mindre snitt, då det känns som att man får mycket för pengarna. Men jag är inte riktigt säker på vad man ska kolla på för att inte köpa något i för dåligt skick. Lite repor och yttre åverkan är ju inga problem. Om man dessutom pluggar i den och den låter som den ska, vad finns det då kvar att kolla på?

Det måste ju finnas generella tips som inte bara gäller borrhammare. Kom igen, dela med er!
Mycket för pengarna är nog att ta i. Visst är mycket Hiltiverktyg bra men man betalar en hel del för märket. Vilka verktyg hade du tänkt att köpa?
Viktigaste är att det finns kvitto, finns grymt mycket stulet Hilti på beg. marknaden. Sedan får man jo försöka lista ut vem som har använt maskinen. Är det en hantverkare som har haft den är den troligen ganska sliten, sen den ren och fin ut är den troligen stulen.....
Hur som helst får man ju kolla glapp, kol (om de sitter lätt tillgängliga). Kolla även evt. klingar osv. är dom väldigt utslitna kan det tyda på att ägaren inte har tagit hand om maskinen heller.
 
Just nu har jag spanat in en TE7-C. Min far har en TE6-C som jag lånat, och blivit imponerad av. Då jag avskyr damm tyckte jag det verkade vara en schyst deal med 7an och en DRS-tillsats för 1500. Ska kolla på den imorgon.

Finns det något speciellt sätt en borrhammare kan glappa på som man ska kolla in?
 
Ingen som har någon input kring borrhammares eventuella glappande? Mitt föräldraskap tillät inte att jag åkte och kollade på den igår, så jag får göra det imorgon istället. Det är ett företag som säljer av lite maskiner, så den kan nog ha använts en del... Samtidigt innebär ju det att det är mindre risk för stöldgods, säker kan man ju dock aldrig vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.