Hej

Normalt läster jag på innan, men nu läste jag på lite dåligt om ur uppskovsränta / belopp funkar, och sitter därför "i skiten" så att säga. Beloppen nedan är kraftigt avrundade

Kort sammanfattning;
Jag och min sambo köpte 2005 ett hus, hon kunde inte få lån så jag tog allt, och huset skrevs till 100% på mig. Pris 1 000 000. (gifte oss 2009, om det spelar roll)

2011 Maj : såldes huset med en vinst på säg 500 000kr

2011 Juni : köpes ett nytt hus för 2 000 000kr. Vi delade köpet 50/50.

Nutid.... Inser att "jag" bara har köpt ett hus för 50% * 2 000 000 = 1 000 000kr.
Då detta är lägre än försäljningspriset (1 500 000) för det gamla kommer enl. skatteverket ej uppskov beviljas. Den lilla detaljen missade jag när jag skummade igenom reglerna förra året.

Man kan väl kort säga att jag inte riktigt hade räknat med en skatteutgift på runt 100 000kr i maj.....

Nu är frågan hur man kan göra för att lösa problemet? Ändra ägarförhållande på gamla huset är väl kört, men då kravet för "ny" bostad är att man ska flytta in under 2012 är min tanke om det går att göra en bodelning inom äktenskapet till säg 20/80, då kommer "min" del upp över försäljningspris på det gamla.

Vad tror ni? Är det en möjlighet att ändra ägarförhållandet i efterskott, eller är det kört?
Finns det någon annan metod att lösa problemet?

Skatteverkat har stängt nu under helgen så det går inte att ringa och fråga heller.... Vill vet om jag ska till Lidel eller Ica och handla kvällsmat :).

Hälsningar / OpZ
 
Råkade ut för en liknande grej när vi ändrade ägarförhållande. Dock hade lantmäteriet vänligheten att ringa och undra om jag verkligen ville göra som jag gjort, och det ville jag inte fick jag veta. Så det kanske kan gå för dig med. Men jag skulle ändå åka till Lidl i ditt läge, det är för övrigt bra kvalite på maten, i alla fall det jag handlat där. Go glass har dom också :) Brukar handla cevapcici där, min sambo "råkade" handla cevapcici på coop och de var fasiken inte ätbara. Men Lidls är goda.
 
hej

Uppdatering;
Jag ringde skatteverket idag (2ggr), och där fick jag beskedet att;
1. Inga problem, gör bara bodelning inom äktenskapet och anmäl till lantmäteriet så jag äger typ 90% av huset.

2. Inga problem, gör bara bodelning inom äktenskapet och anmäl till lantmäteriet så jag äger typ 90% av huset. men skriv skuldsedel så gåvan har motprestation. Lyckades inte riktigt få fram varför... Ska ringa en 3e gång (alltid bra att prata med olika handläggare).



Men om någon tror annorlunda skulle jag uppskatta kommentarer ;-), alltid bra att se på saken från olika håll.


/ OpZ
 
Om du ställer en motprestation räknas det inte som gåva, utan köp, och då kan det bli stämpelskatt, mer strul med uppskov osv, om jag minns rätt. Det där var med i karusellen när lantmäteriet ringde mig och undrade om jag verkligen menade vad jag skrivit. Och vi hade fått råd av både en jurist och skatteverket.

Prata med lantmäteriet, se till att ringa dit där dom har hand om sådana frågor, här på västkusten är det bestämt i uddevalla vill jag minnas.
 
Hej

Jo, man skulle säkerställa att motprestationen (=i praktiken ge pengar till mig själv..) är under 85% av taxeringsvärdet. Så skuldsedeln skulle då vara lägre.

Men jag förstår inte riktigt vad den har med uppskovet att göra, kan var så att han jag pratade menade att ett sånt brev i händelse av ev. skilsmässa har betydelse, men såhär i efterhand låter det långsökt. För handläggaren nämnde att dom i sak inte behövde se det, mer än som "bevis", frågan är ju bevis för vad... Blir till att ringa igen. Är det något jag lärt mig är det att alltid ringa några gånger och prata med olika handläggare...

Men tipset att ringa lantmäteriet, ska göra det.

/ OpZ
 
Tänk på att det är 85% av den del som ges bort, dvs ger du bort 20% så är det max 85% av de 20%en som gäller, inte 85% av det totala taxeringsvärdet.
 
Hej

jodå, det har jag koll på :), men jag måste som sagt var bottna i det. I verkligheten kommer jag ge pengar till mig själv, så helst vill jag kunna lösa det utan skuldbrev...

/ OpZ
 
Vad jag vet är det allra enklast utan skuldbrev. Men du får räkna med att återbetala motsvarande del av uppskovet har jag för mig. Om du ger bort 20% får du skatta för motsvarande del av uppskovet, har för mig det var så.
 
thomasx skrev:
Om du ger bort 20% får du skatta för motsvarande del av uppskovet, har för mig det var så.
Å andra sidan slipper man skatta för det sen. Dessutom slipper man risken att skattesatsen höjs.
 
Nyfniken skrev:
Å andra sidan slipper man skatta för det sen. Dessutom slipper man risken att skattesatsen höjs.
Javisst, men om det är det man är rädd för är det ju inget att diskutera, då är det bara att betala allt rakt av nu.
 
thomasx skrev:
Vad jag vet är det allra enklast utan skuldbrev. Men du får räkna med att återbetala motsvarande del av uppskovet har jag för mig. Om du ger bort 20% får du skatta för motsvarande del av uppskovet, har för mig det var så.
Hej

Men nu har hon inget uppskov, utan ger mig, som då vill ha möjlighet att få uppskov, så det borde funka :)

/ OpZ
 
Nu känns det som jag missuppfattat något innan, men om jag förstår dig rätt nu så är det inte så konstigt att det måste finnas en motprestation, annars har du inget att motivera ditt uppskov med.
 
Det finns helt klart skattemässiga fallgropar, min erfarenhet är inte exakt som din (men samma grundproblem) - i vårt fall betalar jag reavinstskatt och min sambo deklarerar en reaförlust. Jag in min enfald tänkte att siffrorna skulle ta ut varandra, men tji fick jag för det är bara halva reaförlusten som är avdragsgill. Hade jag lusläst reglerna kunde vi fördelat ägandet annorlunda och betalt ett par tusenlappar mindre i skatt.
 
thomasx skrev:
Nu känns det som jag missuppfattat något innan, men om jag förstår dig rätt nu så är det inte så konstigt att det måste finnas en motprestation, annars har du inget att motivera ditt uppskov med.
Aha, kan det finnas såna luringar.. Men varför måste man motivera uppskovet? Kruxet med sånt här är att man kan göra rätt åt ena hållet, men det kan finnas andra hål att trampa i...

Följande hypotetiska fall tycks vara klart enl. skatteverkets webbsida;
Jag äger 100% av ett hus, som jag har uppskov på säg 100kr.
jag gör bodelning inom äktenskapet och skänker 50% av huset till min fru.
Jag måste då enligt skatteverket återföra 50% av mitt tidigare uppskov (100*0,5) för beskattning.
I detta fall behöver det inte motiveras eller finnas motprestation, så varför skulle det behövas om man nu gör åt andra hållet?

Kort sagt, varför måste det finnas en motprestation till gåvan ?
Om om så, finns det bestämmelser som säger hur liten motprestationen kan vara (kan hon skänka hela sin del för 1kr ? )

/ OpZ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.