Hej!

Jag har rivit en fuktskadad uppreglad vägg i min källare (träregel, frigolit, masonit, tapet). Resultatet ses nedan:
En delvis borttagen vägg med synligt murbruk, sten och isolering, omgiven av röran från rivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det återstår en del att riva. Tvärregeln överst är lite svår att komma åt pga vattenrören, och till höger sitter det en elledning bakom masoniten.

Det jag funderar på nu är betongen bakom:
Fukt- och mögelskador på en grovbetongvägg intill träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är väldigt ojämn, och mycket av den verkar ha vittrat sönder bakom den uppreglade innerväggen. Om man skrapar på ytan faller mer av cementen bort.

Bör jag oroa mig? Behöver jag göra något, som att lägga på bruk av något slag? Till saken hör ju att väggen eventuellt är fuktig fortfarande och behöver torka.
 
  • Gilla
pappaK och 1 till
  • Laddar…
den kommer aldrig att torka om du inte åtgärdar problemet till varför den är fuktig. Att den ser ut som den gör beror ju på att den är konstant fuktig och i princip vittrar sönder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
den kommer aldrig att torka om du inte åtgärdar problemet till varför den är fuktig. Att den ser ut som den gör beror ju på att den är konstant fuktig och i princip vittrar sönder.
Jag antog att den var fuktig då den var instängd bakom den påreglade väggen och inte kunde andas? Utöver det vet jag inte riktigt vad orsaken skulle kunna vara. Det är en innervägg och huset är dränerat. Markfukt förekommer säkert dock, men är väl inte så mycket att göra åt?
 
Minimum är väl att gå vidare och riva ut allt trä från källaren. Ska det byggas får du nog använda metallreglar och skippa isoleringen. Ligger golvet direkt på betongplattan också så behöver det nog bytas till klinker alt ventilerat golv. Fukten kommer underifrån och kan vandra rätt långt genom kapillärkraften. Ska du ha isolering i källare är det bättre att sätta det utifrån, dvs dräneringsjobb
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Jag antog att den var fuktig då den var instängd bakom den påreglade väggen och inte kunde andas? Utöver det vet jag inte riktigt vad orsaken skulle kunna vara. Det är en innervägg och huset är dränerat. Markfukt förekommer säkert dock, men är väl inte så mycket att göra åt?
Om det du rev var skadat av fukt och väggen ser ut sådär så kan du nog utgå ifrån att det är fuktigt där och det kommer inte att sluta vara fuktigt för att du täcker för det igen. Orsaken måste bort. Orsakerna kan vara många. En dränering kan betyda många saker och det beror ju lite på vilken typ som avses. I det här fallet kanske man måste täta väggen och ha platonmatta eller liknande.
 
Jag har inte för avsikt att täcka vägen igen, förutom med puts och genomsläpplig färg. Men innan detta blir aktuellt vill jag försäkra mig om att väggen är ok. När jag först öppnade nertill var den tydligt blöt där påreglingen var uppenbart skadad, men nu, några veckor senare, är den betydligt torrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klart det kan bli bättre om du tar bort en tät väg men bra kommer det aldrig bli. Du kommer troligen få putssläpp och färg som krullar sig sen också. Ingen färg är så öppen att den klarar dylika problem.
 
S Stefan1972 skrev:
Klart det kan bli bättre om du tar bort en tät väg men bra kommer det aldrig bli. Du kommer troligen få putssläpp och färg som krullar sig sen också. Ingen färg är så öppen att den klarar dylika problem.
OK. I så fall vet jag inte riktigt vad jag kan göra. Dränering hjälper väl inte mot markfukt, om det nu är det som är problemet. Jag misstänker dock att problemet kan härröra från tiden innan dräneringen gjordes ordentligt, och i så fall kanske det mest är en fråga om att låta väggen torka ut nu?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja fast var är gjort? Vad är det för hus? Hur gammalt är det? Vilken typ av dränering finns det? Ju äldre hus man har ju mer minskar möjligheten att dränera bort dylika problem.
 
AJ82 AJ82 skrev:
OK. I så fall vet jag inte riktigt vad jag kan göra. Dränering hjälper väl inte mot markfukt, om det nu är det som är problemet. Jag misstänker dock att problemet kan härröra från tiden innan dräneringen gjordes ordentligt, och i så fall kanske det mest är en fråga om att låta väggen torka ut nu?
Jag hade liknande på en källarvägg som var uppreglad. Jag rev bord allt, tog bort lös puts på väggen, putsade om väggen och målade med silikatfärg. Detta var innan vi dränerade och jag fick efter detta lite problem med kalkutfällning på väggen i nederkant. Efter att vi dränerade om försvann det problemet så efter att ha bättrat på färgen vid de tidigare utfällningarna har det inte kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Du behöver hålla isär dränering och skyddande av fasad mot inträngande markfukt.

Dränering:
Syftar till att hålla nere vattennivån så att vatten inte blir stående högre än sulan på källaren. Detta gör så att fukt inte tränger upp eller sugs upp genom plattan eller genom väggarna i källaren.

Fasadskydd:
Vatten uppifrån (regn/takvatten/snö) som letar sig ner i jorden till dräneringen kan istället gå in i fasaden. Då behöver fasaden skyddas. Tidigare la man kallasfalt på källarväggarna vilket gjorde att fukt hade svårt att gå in. Asfalten har en bäst före tid då den blir sämre och sämre och skyddsfunktionen minskar. Nyare lösningar är platonmatta (finns andra märken) och isolerskivor som man sätter för att hindra fukt att träffa fasaden och istället leta sig direkt till dräneringen.



Så om tidigare ägare gjort dränering betyder det inte att källaren är skyddad från inträngande vatten. För att förhindra att källaren blir värre behöver utsidan också ses över!

på insidan är det tveklöst bra att ta bort det organiska materialet för att lufta och torka väggen.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Det sitter isoleringsskivor mot fasaden, så mycket vet jag. Typ är jag osäker på, men den är flera centimeter tjock i alla fall.

Jag får öppna så mycket som möjligt och låta torka ut helt enkelt. Tack för svaren!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vår vägg såg liknande ut bakom bastu. Dock ånspärr på insidan. Blev bra så fort de fick torka ur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Du säger att det är en innervägg? Är det verkligen så, är det då ett annat rum bakom betongen?
Då är det rätt märkligt med den graden av fukt. Har svårt att tänka mig att så mycket kan dras upp från bottenplattan. Är det säkert att det inte är t ex en rörläcka som orsakar fukten?
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 2 till
  • Laddar…
Skulle kunna vara en karbonatisering av betongen, men det vet först efter prov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.